Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii
Rinspeed Budii

Velkommen til robotbilen

Sveitsiske Rinspeed nærmer seg mer og mer virkeligheten med sine Genève-spesial konseptbiler. Årets sier velkommen til robot-bilisten.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig kan vi i første omgang se bort fra alle robot-argumentene og konsentrere oss hvordan man kan pimpe opp en BMW i3. For det er den som er basis for årets Geneve-Rinspeed. Budii er den døpt.

19-tommers dekk på 8-eikers Borbet hjul er iøynefallende. At den også har luftfjæring med 10 cm høydejusteringsmulighet, synes imidlertid ikke før den brukes. Elektrisk døråpning er en spennende innovasjon – folk blir jo latere og latere.

Lyspaneler
Utvendig finner vi også noen multifunksjonspaneler som kombinerer retningslys, ryggelys og baklys og med ambiente lyssignaler for å holde kontakt med andre brukere av gater og veier.

Utvendig lakk med en skimrende effekt syns også godt, og innvendig er det tatt store grep med cognac- og oransje-fargede overflater og – det er lenge siden – et materiale som skal imitere skai!

Eberspächer har forresten bygget et spesielt effektivt varmeanlegg som egentlig ser ut som det er klart til de vanlige produksjonsbilene også.

Autonom
Men så er det de selvkjørende elementene da. Med en teleskopisk laserscanner på taket som kan heves 70 cm og som avleverer et presist 3D-perspektiv som både kan hjelpe føreren, når han kjører selv, eller være basis for selvkjørende vurderinger.

Denne «TrackView» konstruksjonen jobber sammen med HR-kameraer som blant annet sjekker overflaten på veien og justerer fjæringen kontinuerlig.

Mest spennende er imidlertid Frank Rinderknechts syn på slike biler:

«Autonome biler betyr mer enn bare å løse tekniske og juridiske problemer de neste 20 årene. Det er ikke nok at vi omdefinerer interaksjonen mellom menneske og maskin – vi må også diskutere alvorlig spørsmål som ansvar, toleranse og forventninger,» sier han. Og fortsetter:

«Selv den beste teknologi vil ikke kunne bli perfekt, selv om den vil oppføre seg bedre enn mennesket. Det er noe vi må akseptere, og vi må ikke bare fyke løs på en spennende utvikling, men bygge inn en sunn og nødvendig respekt for de muligheter hardware og software har – og ikke har».

Med andre ord: «ta det litt med ro» fra mannen som i mange år har ligget i forkant av både mulig og umulig utvikling.

Powered by Labrador CMS