Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Innstillingen for varmeseter bak sitter i puten mellom setene
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
På toppmodellen er varmeseter bak standard
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
2014-modell (øverst) og 2015
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
2014-modell (til venstre) og 2015
Foto: Terje Ringen
Mazda6 2.2 D AWD
Sikkerhetsutstyret på toppmodellen er omfattende
Foto: Terje Ringen

Mazda6 AWD på veien

En oppdatert Mazda6 er på plass i Norge. Utvendig kosmetikk, nytt interiør og firehjulsdrift skal løfte den til nye høyder.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

Mazda6 er utfordreren i C/D-segmentet der vi finner de store familiebilene. Den leveres i to karosseriformer, som sedan og stasjonsvogn, og sistnevnte er uten sammenligning mest populær i Norge.

Av 732 nye Mazda6 registrert i Norge i 2014, utgjør ifølge OFV stasjonsvognen 77 prosent.

Motor / drivverk?

Bilen leveres med tre alternative 2,0-liters bensinmotorer og to 2,2-liters dieselmotorer. Bensinmotorene har 145, 165 eller 192 hestekrefter mens dieselmotorene har 150 eller 175 hk.

Standard girkasse er sekstrinns manuell, men dieselmotorene kan også kombineres med sekstrinns automatgirkasse. Vi har tidligere skrytt av Mazdas egenutviklede girkasser i Skyactiv-familien, automatkassen føles nesten like rask som en dobbel clutch kasse.

Nytt på årets modell er muligheten for firehjulsdrift. Mazda Norge begrenser utvalget til å gjelde stasjonsvogn med dieselmotor.

150-hesteren i utstyrsnivå Vision tilbys med manuell eller automatisk girkasse mens 175-hesteren i utstyrsnivå Optimum har automatgir og «full pakke» med hensyn til komfort- og sikkerhetsutstyr.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Mazda6 har en meget tiltalende design som det er lett å falle for. Den har et sikkerhetsnivå som er fullt på høyde med de beste europeere og langt overgår japanske konkurrenter. Det samme gjelder opplevd kvalitet og betjeningskomfort i interiøret.

En stor skjerm er plassert øverst på dashbordet, og de fleste innstillinger skjer via et kontrollsenter som er plassert mellom setene, ikke ulikt prinsippet som benyttes av Audi og BMW.

Mazda vil gjerne sammenlignes med tyske premium-produsenter, og da kommer de meget bra ut på pris / utstyr. Du får en godt utstyrt Mazda6 for tilsvarende beløp som du betaler for en ribbet BMW eller Audi.

Hvordan er den å kjøre?

Komfortnivået er høyt i nye Mazda6. Det er gjort betydelig innsats for å dempe veistøy, og den norske Mazda-direktøren Karianne Westby forteller at Mazda-ingeniører har tilbragt mye tid med testing på nordisk asfalt som gjerne er vesentlig grovere enn den man finner på kontinentet.

Sikkerhetssystemene i toppmodellen fungerer meget bra, og bilen er nærmest selvkjørende når man benytter den adaptive cruisekontrollen i kombinasjon med «Lane Keep Assist» som påvirker styringen når man kjører på oppmerket motorvei.

Den store dieselmotoren med 175 hestekrefter har et dreiemoment på 420 Newtonmeter kombinert med en kjapp automatkasse. Maks tillatt hengervekt er på 1800 kg.

Vi fikk ikke satt firehjulsdriften på noen skikkelig prøve under vår kjøring i dag, men systemet er en videreutvikling av Haldex-prinsippet slik at bilen drives av forhjulene under normale forhold, mens inntil femti prosent av effekten kan flyttes til bakhjulene under kraftig akselerasjon og når forhjulene mister grep.

Hvem passer den for?

Mazda6 er en romslig familiebil som tåler sammenligning med det meste i klassen. For de som foretrekker en lavere sittestilling vil utgaven med firehjulsdrift også være et alternativ til en SUV.

Konkurrenter?

Mazda plasserer sekseren i C/D-segmentet, det vil si mellom Golf og Passat om man sammenligner med VW-modellene. Både Golf og Passat stasjonsvogn er aktuelle konkurrenter, men kanskje i enda større grad Skoda Octavia stasjonsvogn med 4x4.

Ford Mondeo blir også en konkurrent når den kommer med 4x4.

Den er også et alternativ til premium-modeller som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse, og mot disse kommer Mazdaen særdeles godt ut med hensyn til hva man får for pengene.

Dette liker vi:

Lekker design, godt støydempet, flott interiør med alle tilkoblingsmuligheter.

Dette liker vi ikke:

Noen små detaljer irriterer, som at man må inn på hovedmenyen for å skifte radiokanal. Ellers er det lite å sette fingeren på.

FAKTA Mazda6 2,2D 175 hk 4X4 Optimum

Motor:

4-syl. turbo dieselmotor, 2191 ccm

Effekt:

129 kW (175 hk) v/4500 o/min.

Dreiemoment:

420 Nm v/2000 o/min.

Mål LxBxH:

480 x 184 x 148 cm

Akselavstand:

275 cm

Egenvekt m/fører:

1560 kg

Tillatt totalvekt:

2150 kg

Bagasjerom:

522-1648 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

9,1 sek.

Toppfart:

209 km/t

Snittforbruk:

0,54 l/mil

CO2:

143 g/km

Pris fra:

kr. 375.500 (Manuell, Vision)

Pris som prøvekjørt:

kr 448.500

Powered by Labrador CMS