-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Racerbil for hverdagen
Nå kommer den heftigste Porsche-modellen du kan få skilter på – nye 911 GT3 RS.
Si 911 GT3 RS til en Porsche-entusiast, og han får tårer i øyekroken. Her får du en bil tuftet på Porsches racing-erfaring, men ikke i større doser enn at den er godkjent for bruk på vanlig vei.
Men ikke la deg lure om noen sier den er like komfortabel som en ordinære 911, det ville være å overdrive sterkt. Her er for eksempel lav vekt og rå lyd langt viktigere enn støydemping og myk fjæring.
Den skal klare en rundetid på 7 minutter og 20 sekunder på Nordsløyfa, en forbedring på nesten ni sekunder den eksklusive supersportsbilen Carrera GT.
4 liter 500 hk
Nye Porsche 911 GT3 RS har fireliters boxer-sekser med hele 500 hester og et dreiemoment på 460 Newtonmeter. Så stort slagvolum og så mye effekt har ikke en serieprodusert 911 uten pustehjelp hatt siden spesialutgaven GT3 RS 4.0 kom i et meget begrenset opplag i 2012.
Omsatt til ytelser tar den deg til 100 km/t på 3,3 sekunder og til 200 km/t på 10,9. For å tåle de voldsomme kreftene har GT3 RS en spesialtilpasset PDK girkasse.
Elementer importert fra racerbanen er clutch-aktivering ved hjelp av girhendlene på rattet, og en Pit Speed-funksjon sørger for at du holder påbudt maksfart gjennom depotet.
Slanket
Vekt og tyngdepunkt er viktige detaljer på en bil som skal være rask og smidig på bane. Her har Porsche for første gang laget et tak i magnesium, karbonfiber er benyttet i panser og motordeksel, og flere andre komponenter er laget i lette komposittmaterialer.
Til sammen gjør dette RS-utgaven rundt 10 kg lettere enn en ordinær GT3. I tillegg sørger det lette taket for å senke bilens tyngdepunkt.
Racing-detaljer
Karosseriet er hentet fra 911 Turbo, og en rekke detaljer fremhever bilens nesten-racerbil-egenskaper. Frontspoileren, som nesten subber asfalten, og den store bakvingen gir et solid inntrykk.
En 30 cm bred fordypning strekker seg over panseret og taket, og i forskjermene sitter store åpninger som øker marktrykket på frontakselen – en annen typisk motorsportdetalj.
Chassiset er tunet for maksimal dynamikk og presisjon. Sporvidden er økt på begge aksler, og GT3 RS kommer med bredere standarddekk enn noen annen 911-modell. Begge deler for å sørge for maksimalt grep og stabilitet.
Sport
Interiøret, med innslag av Alcantara, er hentet fra 911 GT3, men sportssetene er inspirert av den ekstreme 918 Spyder.
Andre spesialiteter i RS-utgaven er Club Sport-pakken som blant annet inneholder veltebur, forberedelse til hovedstrømbryter, sekspunkts belter til føreren og brannslukkingsapparat med festebraketter.
Velger man en Sport Chrono-pakke får man, i tillegg til timing-funksjoner, også en Porsche Track Precision-app for smarttelefonen. Dermed får man logget data som kan analyseres etter endt dag på banen, for å kjøre enda raskere ved neste besøk.
Porsche 911 GT3 RS kan bestilles nå, og er leveringsklar i Tyskland fra mai. Der er prisen 181.690 euro.
Syns du en Porsche 911 GT3 RS blir litt for ekstrem? Sjekk ut en annen nykommer i Genève – Porsche Cayman GT4.