Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio

Pininfarina Fuoriserie

Pininfarina Fuoriserie

Pininfarina Fuoriserie

Pininfarina Fuoriserie

Pininfarina Fuoriserie

Pininfarina Fuoriserie

Pininfarina Fuoriserie

Pininfarina Fuoriserie

Pininfarina Fuoriserie

Pininfarina Fuoriserie

Lancia Astura Bocca 1936

Lancia Astura Bocca 1936

Pininfarina på fire og to

At Pininfarina behersker fire hjul visste vi. I Genève vakte den på to nesten enda mer oppsikt.

Publisert

Det var ikke uventet at Pininfarina viste sin produksjonsutgave av Sergio på årets Genève-utstilling. Vi har jo tidligere fått beskjed om at de skal bygge en kort-serie av det konseptet de viste i Genève for to år siden, og da var det jo naturlig at de viste den.

Men jeg er litt usikker på hvor smart det var. For konseptbilen virket så mager og ren – er det bare det at den nå har fått på seg en frontrute som gjør at den så så meget mindre frisk og frekk ut nå?

Jeg går ut fra at i skreddersømmens verden kan man få den levert med en frontrute som kan demonteres. På den annen side, det er ikke sikkert at det som var en selvfølge i 30-årene er like enkelt å få til i dag. Det er ikke på alle måter verden har gått fremover.

Syv eksemplarer
Så fikk vi da også fortalt hvorfor det skal bygges syv eksemplarer av den:

«Det symboliserer det antall ti-år vi har samarbeidet med Ferrari», forteller Paolo Pininfarina. Han er ganske stolt over at den 458 Speciale-baserte spideren fremdeles har Ferrari-logoene på plass. Det er det ikke alle ombygginger som får lov til det.

Jeg spurte ikke om prisen – labbene er lagt på alle syv allerede – men det ryktes at den ligger på rundt 2,5-3 millioner euro. Noe må man betale for å få fjernet 100 kg overvekt fra originalen.

Tohjuling
Men han ville ikke fortelle meg noe jeg var meget mer interessert i og spurte konkret om. Nemlig: hvor mye veier sykkelen?

Fuoriserie heter den el-sykkelen de viste, en design åpenbart inspirert av 30-åene og med et håndverk som antakelig gjør den fullstendig ubrukelig som sykkel, men meget brukelig som installasjonssmykke eller veggdekorasjon.

Spesifikasjonene er seriøse nok. Den er bygget av 43 Milano som har satt sammen en og annen sykkel før!

Den har en ZeHus Bike+ motor (hva nå det måtte være) i baknavet, og den har flettet skinn i sete og på holker. Til de grader flettet skinn at jeg trodde det var levert av Bottega Veneta.

Eksklusivt
Jeg fikk imidlertid vite at skinn-ideen var løftet fra en 1936 Pininfarina-designet (jeg tror de mente Pinin Farina) Lancia Astura Bocca. Og at det leveres til denne sykkelen fra en skinnvarespesialist i Milano som heter The Bridge.

Vi du å ha flere spesifikasjoner? Ramme i forkrommet, håndsveiset Dedacciai Zero DR stålrør, den på toppen har fått noen valnøtt-dekorasjoner.

Felger fra H Plus Son, bremser er Campagnolo Veloce som virker på felgen selvfølgelig, via Nokon Carl Stahl fleksible bremsekabelrør i aluminium (sorry, her er jeg ute og svømmer med hensyn til faguttrykk), kranken kommer fra BLB og heter Pista Vera, og det hele triller på 700 x 28C Kevlar-forsterkede Panaracer Rimbo dekk.

Retro
Dessuten har den lykter fra tyske Supernova med strøm fra en dynamo i navet, der hovedlyset byr på 250 lumen LED-lys.

Motoren på 250 watt gir sykkelen en toppfart på 25 km/t, og batteriene finner du i den type sykkelveske som i gamle dager typisk inneholdt nøkler og lappesaker.

Men vekten kan vi fremdeles ikke hjelpe deg med.

Denne Fuoriserien skal lages i en serie på 30.

Hvorfor 30? Det ble visst bare sånn. Det skal i hvert fall ikke symbolisere noe som helst.

Powered by Labrador CMS