-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Pininfarina på fire og to
At Pininfarina behersker fire hjul visste vi. I Genève vakte den på to nesten enda mer oppsikt.
Det var ikke uventet at Pininfarina viste sin produksjonsutgave av Sergio på årets Genève-utstilling. Vi har jo tidligere fått beskjed om at de skal bygge en kort-serie av det konseptet de viste i Genève for to år siden, og da var det jo naturlig at de viste den.
Men jeg er litt usikker på hvor smart det var. For konseptbilen virket så mager og ren – er det bare det at den nå har fått på seg en frontrute som gjør at den så så meget mindre frisk og frekk ut nå?
Jeg går ut fra at i skreddersømmens verden kan man få den levert med en frontrute som kan demonteres. På den annen side, det er ikke sikkert at det som var en selvfølge i 30-årene er like enkelt å få til i dag. Det er ikke på alle måter verden har gått fremover.
Syv eksemplarer
Så fikk vi da også fortalt hvorfor det skal bygges syv eksemplarer av den:
«Det symboliserer det antall ti-år vi har samarbeidet med Ferrari», forteller Paolo Pininfarina. Han er ganske stolt over at den 458 Speciale-baserte spideren fremdeles har Ferrari-logoene på plass. Det er det ikke alle ombygginger som får lov til det.
Jeg spurte ikke om prisen – labbene er lagt på alle syv allerede – men det ryktes at den ligger på rundt 2,5-3 millioner euro. Noe må man betale for å få fjernet 100 kg overvekt fra originalen.
Tohjuling
Men han ville ikke fortelle meg noe jeg var meget mer interessert i og spurte konkret om. Nemlig: hvor mye veier sykkelen?
Fuoriserie heter den el-sykkelen de viste, en design åpenbart inspirert av 30-åene og med et håndverk som antakelig gjør den fullstendig ubrukelig som sykkel, men meget brukelig som installasjonssmykke eller veggdekorasjon.
Spesifikasjonene er seriøse nok. Den er bygget av 43 Milano som har satt sammen en og annen sykkel før!
Den har en ZeHus Bike+ motor (hva nå det måtte være) i baknavet, og den har flettet skinn i sete og på holker. Til de grader flettet skinn at jeg trodde det var levert av Bottega Veneta.
Eksklusivt
Jeg fikk imidlertid vite at skinn-ideen var løftet fra en 1936 Pininfarina-designet (jeg tror de mente Pinin Farina) Lancia Astura Bocca. Og at det leveres til denne sykkelen fra en skinnvarespesialist i Milano som heter The Bridge.
Vi du å ha flere spesifikasjoner? Ramme i forkrommet, håndsveiset Dedacciai Zero DR stålrør, den på toppen har fått noen valnøtt-dekorasjoner.
Felger fra H Plus Son, bremser er Campagnolo Veloce som virker på felgen selvfølgelig, via Nokon Carl Stahl fleksible bremsekabelrør i aluminium (sorry, her er jeg ute og svømmer med hensyn til faguttrykk), kranken kommer fra BLB og heter Pista Vera, og det hele triller på 700 x 28C Kevlar-forsterkede Panaracer Rimbo dekk.
Retro
Dessuten har den lykter fra tyske Supernova med strøm fra en dynamo i navet, der hovedlyset byr på 250 lumen LED-lys.
Motoren på 250 watt gir sykkelen en toppfart på 25 km/t, og batteriene finner du i den type sykkelveske som i gamle dager typisk inneholdt nøkler og lappesaker.
Men vekten kan vi fremdeles ikke hjelpe deg med.
Denne Fuoriserien skal lages i en serie på 30.
Hvorfor 30? Det ble visst bare sånn. Det skal i hvert fall ikke symbolisere noe som helst.