Peugeot 308 R HYbrid
Peugeot 308 R HYbrid
Peugeot 308 R HYbrid
Peugeot 308 R HYbrid
Peugeot 308 R HYbrid
Peugeot 308 R HYbrid

Hybrid med 500 hester

Peugeot lanserer en 308 som kan måle krefter med ekstreme sportsbiler. Men utslippet er langt fra ekstremt.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 308 R HYbrid må være det mest ekstreme vi har vært borti når det gjelder ytelser i kompaktklassen. Joda, vi har sett eksempler på konseptbiler med ekstreme krefter, men dette er en bil som skal settes i produksjon.

Bilen er basert på en vanlig 308 og bygges på den lette EMP2-plattformen, men den har samtidig hentet inspirasjon fra Quartz Concept som vi møtte på Paris-utstillingen sist høst. Det er også herfra drivlinjen er inspirert.

Bevisst fargevalg
308 R HYbrid har fått utvidet sporvidden med 80 mm og står på dekk i dimensjon 235/35 R19. Store luftinntak i frontfangeren og i panseret vitner om at dette er potente saker. Den intense blå lakken inneholder fluorisende pigmenter og små glasspartikler.

Blått er en farge som ofte brukes i sammenheng med hybrider, men det er også nasjonalfargen Frankrike har benyttet innen motorsport i mer enn hundre år.

På bakre del av bilen er blåfargen erstattet med matt sort, noe vi er blitt vant med å se på de mest ekstreme Peugeot-modeller de siste årene.

Les også: Rocker opp 308

Racing-inspirert
Over bakluka finner vi en diskret spoiler, og nederst i fangeren sitter en effektiv diffuser omgitt av to store ventiler som kjøler batteriene ved å slippe ut varm luft.

Selv om vi ikke har fått noen interiørbilder foreløpig, lover Peugeot at det indre står i stil med eksteriøret. Her finner man fire separate sportsseter, sportslige instrumenter og ratt med markering på toppen.

Utviklingen av 308 R HYbrid ble overlatt til Peugeot Sport. De ble utfordret til å utvikle en effektiv plug-in hybrid drivlinje som kunne integreres i EMP2-plattformen, og sette nye standardarder med hensyn til ytelser.

Les: Våre førsteinntrykk av den heftige Peugeot RCZ R

500 hester
Resultatet er helt unikt – bilen har 500 hester, firehjulsdrift, elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t. Den gjør 0-100 km/t på fire sekunder, og sluker unna en kilometer fra stillestående på 22 sekunder. CO2-utslippet er oppgitt til 70 gram per kilometer.

Vektbalansen foran/bak er 60/40, og hver hestekraft skal bare flytte 3,1 kg.

Peugeot Sport brukte sin tekniske ekspertise og erfaring fra racing for å konstruere den ultra kraftige drivlinjen og sørge for at den fikk en best mulig plassering for å holde tyngdepunktet så lavt som mulig og bidra til optimal vektfordeling.

Drivlinjen består av følgende elementer:

  • En 4-sylindret 1,6-liters turbo bensinmotor med 270 hk (Peugeots kraftigste)
  • En elmotor med 85 kW (115 hk) koblet til 6-trinns girkassen
  • En elmotor med tilsvarende karakteristikk på bakakselen.

Batteripakken av typen Li-ion har en kapasitet på 3 kWh, så kjørelengden på ren eldrift er nok begrenset til noen kilometer.

Allsidig
For å holde tyngdepunktet lavest mulig er batteriene plassert under baksetet, hvor bensintanken sitter til vanlig. Tanken er i sin tur flyttet til bagasjerommet, over den elektriske motoren og de to trafoene.

Fra førersetet kan man velge mellom fire kjøremodi som påvirker hvilke motorer som er i sving:

  • «Hot Lap» er for de situasjoner der man skal hente ut maks effekt av alle tre motorer. Da har man en samlet effekt på 500 hk og et dreiemoment på 730 Nm.
  • «Track» burde være mer enn nok for de aller fleste situasjoner. Det gir 400 hk og 530 Nm, hovedsakelig fra bensinmotoren og bakre elmotor. Fremre elmotor fungerer som en booster under akselerasjon.
  • «Road» er ment for daglig bruk når du klarer deg med 300 hk og 400 Nm. Bensinmotoren yter maksimalt mens bakre elmotor hjelper under akselerasjon. Fremre elmotor er ikke i bruk.
  • «ZEV» bruker primært bakre elmotor, men fremre elmotor kan hjelpe til avhengig av hvor hardt føreren tråkker på gasspedalen.

Motorbrems
Peugeot har utstyrt 308 R HYbrid med kraftige bremser, men det er slettes ikke i alle situasjoner bremsene trenger å brukes.

Peugeots Sport har nemlig konstruert drivlinjen slik at elmotorene sørger for bremsing, mens de regenererer energien, i hastigheter helt opp til 250 km/t.

Dette er en av tre måter å lade batteriene på, en annen er å bruke bensinmotoren som generator og den tredje å lade fra et strømuttak. Med en hurtiglader er batteriene fulle i løpet av 30 minutter.

De ekstreme ytelsene får oss til å tenke på rene konseptbiler, men denne skal altså realiseres. Når, og om den noen gang kommer til Norge, sier Peugeot foreløpig ikke noe om.

Powered by Labrador CMS