-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tiltalende Renault
Renault Kadjar er nærmest en fransk kloning av en japansk doning. Resultatet er tilsynelatende vellykket.
Renault Kadjar skal bli den nye storselgeren til et merke som i mange år har vært ganske så marginalt i det norske markedet. I år kommer det mellom 400 og 600 biler på markedet, mens planen neste år er å selge rundt 1500 eksemplarer av en bil som går rett inn i et segment som nordmenn elsker.
Ok, men...
De første milene bak rattet i bensinversjonen gir et helt greit inntrykk. Forventningene er ganske høye før førerstolen inntas. Her er det et meget sprekt og vellykket eksteriørdesign, men innvendig kommer nedturen. Hardplastfølelsen er påfallende, og står absolutt ikke i stil til det ytre.
Bak rattet er oversikten helt grei, men det karakteristiske panseret som "buler kraftig opp" ved forskjermene gjør at oversikten ikke er helt på høyde med konkurrentene når det gjelder å vite hvor forhjulene er. I og for seg en bagatell til all vanlig kjøring, men en smule uvant.
På første dag av prøvekjøringen av den nye bilen var det kun bensinversjonen som var tilgjengelig. Denne har en 1,2 liters turbomatet motor på 130 hestekrefter, og en sekstrinns manuell kasse. Kombinasjonen fungerer helt fint. Motoren har et jevnt og fint moment gjennom hele turtallsregisteret, og girkassen er fint avstemt.
Modellvariantene
Kadjar blir tilgjengelig med tre forskjellige motorvarianter. Foruten den allerede nevnte bensinvarianten, kommer også to dieselmotorer. Minste er en 1,5 liter på 110 hestekrefter, mens den største er en 1,6 liter på 130 hestekrefter. Sistnevnte kommer som firehjulstrekker, men foreløpig ikke i kombinasjon med automatgir. Det er noe som importøren setter sin lit til at skal komme noe senere.
Den viktigste konkurrenten til Kadjar blir fetteren Nissan Qashqai. Blant øvrige konkurrenter er også biler som Mazda CX5 og Volkswagen Tiguan.
Kadjar deler en masse komponenter med fetteren fra Nissan. Under skallet er det veldig mye likt. Blant annet deler de den samme plattformen. På synlige punkter er slektskapet ikke like påfallende. Her er det ifølge ekspertene kun fem prosent av komponentene som er felles.
Bilen leveres i to utstyrsvarianter. Innstegsmodellen Zen, og toppmodellen Bose Edition. Den rimeligste Zen-varianten med tohjulsdrift og 1,2 liters bensinmotor er priset til 265.000 kroner, mens toppmodellen av Bose Edition med firehjulsdrift og største dieselmotor koster 370.000 kroner.
Importøren regner med at hovedtyngden av salget blir varianter med drift på forhjulene, og anslår at denne andelen vil være rundt 70 prosent av totalsalget.
Motor: | 4-syl. turbobensinmotor, 1197 ccm. |
Effekt: | 96 kW/130 hk v/ 5500 o/min. |
Dreiemoment: | 205 Nm v/ 2000 o/min. |
Mål LxBxH: | 445x184x160 cm |
Akselavstand: | 264 cm |
Egenvekt: | 1306 kg |
Bagasjerom: | 472 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 10,1 sek. |
Toppfart: | 192 km/t |
Snittforbruk: | 0,56 l/mil |
CO2: | 126 g/km |
Pris fra: | Kr. 265.000 |