Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky
Chris Froome
Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguar F-Pace og Team Sky

Jaguars SUV sykler

Så tett har du aldri sett Jaguars F-PACE, den nye SUVen deres. Og du kommer til å se den enda tettere under Tour de France. Dette blir supportbilen for Sky-laget.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig hadde jeg tenkt å være veldig begeistret over å få se Jaguars kommende SUV, med det utrolige navnet: F-PACE (mer om det senere) som support bil i årets Tour de France. (4-26 juli), fordi en av heltene, Lars Petter Nordhaug, sykler jo for akkurat dem.

Og dermed hadde jeg tenkt å bli, ikke bare begeistret, men veldig begeistret.

For Nordhaug kom jo til Sky i 2010, det var hans start på proffkarrieren. Men han fikk aldri syklet Touren for dem. Så byttet han til et hollandsk lag som vaklet økonomisk – men ikke verre enn at Nordhaug fikk sykle Tour de France for to år siden. Uten spektakulære resultater.

Partnere
I fjor ble han vraket fra laget, ingen Tour på han, og dermed ble han såpass muggen at han så seg om etter nye partnere. Som han altså fant i Sky igjen.

Og der er partnere åpenbart stikkordet - for lagspillet var så effektivt at det var Nordhaug som vant Tour de Yorkshire nå i mai, med 11 sekunder foran vinneren av siste etappe – og det etter nesten 13 timers kjøring i tre dager foran halvannen million tilskuere.

Hvilket – som jeg prøvde å si – gjør Sky og Jaguar og Tour de France-vinklingen – enda mer spennende.

Og her kommer den gamle regelen inn om «ikke å sjekke en god historie», for hvem kunne trodd at han etter det ikke skulle til Frankrike. Men en sjekk på laglistene viser at han står ikke oppført der. Han skal ikke sykle TdF i år heller – mer enn halve poenget med denne historien har forsvunnet.

Viktig klasse
Men det gjør det jo heller ikke noe at vi kommer til å få en rekke glimt av bilen som kan komme til å bety så mye for Jaguar – selv om den ikke ligger på hjul med en nordmann.

Bilen er svært så lovende den, med et karosseri som ligger midt i smaks-sentrum for tiden, og med firehjulsdrift som alle tror er en absolutt nødvendighet, og samtidig med et renommé som de færreste luksus-SUVer kan vise make til.

Den egentlige debuten skjer på Frankfurt-utstillingen og til Norge kommer den vel ikke før i desember, og la oss håpe den får en litt mer spennende lansering enn XE ble tildelt.

For her har sannsynligvis Jaguar et potensiale som er slik at man nesten skulle ønsket at denne hadde kommet i god tid før XE. Så kunne den nye kompakt-Jaguaren kommet etter med fokus på den oppsiktsvekkende, spennende prisen.

Historien
Men det er ikke jeg som styrer introduksjonsfrekvens eller markedsføringsbudskap.

Derimot fører jeg såpass mye historisk ballast at jeg kan fortelle hvorfor den heter Pace.

Sir William Lyons, en genial markedsmann som tidlig oppdaget at det ikke spilte noen rolle hva som var under panseret så lenge det var langt og så imponerende ut.

Etter krigen, da han og bilene hans virkelig ble en faktor i markedet, formulerte han disse tre ordene som symbol på hva Jaguar skal være: Grace, Pace og Space.

Jeg hadde kanskje trodd at denne SUVen var mer om Space enn om Pace, men – som sagt – det er ikke jeg som styrer disse tingene.

PS!
Dette er ikke første gang Jaguar og Sky Team reiser sammen til Tour de France. Men jeg glemte faktisk å spørre om hvordan det gikk etter fjorårets felles innsats.

Powered by Labrador CMS