BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Foto: Terje Ringen

Plass til mine, dine og våre barn

BMW har skapt den perfekte bilen for storfamilier med mange barn. Den har plass til mor, far og fem barn.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?
BMW 2-serie Gran Tourer er en flerbruksbil i ordets rette forstand.

Den er nær beslektet med 2-serie ActiveTourer som kom på markedet i fjor, men har fått strukket akselavstanden med 11 cm til 278 cm. Utvendig lengde er økt med 21 cm og høyden med 5 cm.

Det gjør bilen ideell for aktive friluftsmennesker som skal ha med seg mye utstyr til hele familien – det være seg ski, surfebrett eller sykler.

Den har en rekke smarte oppbevaringsrom for småting, og forseteryggene har skinner hvor det enkelt kan monteres bord eller annet tilbehør.

I tillegg til at bilen har en meget fleksibel innredning med inntil syv seter, har BMW utviklet tilleggsutstyr for frakt av diverse sportsutstyr. Ja, selv utstyr med en lengde på 2,60 meter får du med deg inne i bilen.

Andre seterad er skyvbar (13 cm), så du kan flekse mellom maksimal komfort for tre personer der, dårligere benplass når de to setene i tredje rad skal benyttes, eller maksimal plass i bagasjerommet som i 7-seterutgaven har en kapasitet på inntil 1820 liter (1905 liter i 5-seteren) når de bakre seteradene ikke er i bruk.

Andre seterad har ISO-fester for tre barneseter, mens to større barn uten behov for barnesete, kan ta plass bakerst. Da er selvsagt bagasjeplassen begrenset, men et par bagger får du med deg.

Motor / drivverk?
Betegnelsen 220d xDrive Gran Tourer Sportsautomat røper at «vår bil» er utstyrt med turbo dieselmotor fra BMWs nye motorprogram, samt 8-trinns automatgirkasse. xDrive forteller at den har drift på alle hjul.

Motoren har 190 hk (kan også leveres nedtunet til 163 hk) og et dreiemoment på 400 Newtonmeter ved 1700 omdreininger, så den er meget trekkvillig. Sannsynligvis vil det også gjelde om den er fullt lastet.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Ingen av BMWs direkte konkurrenter, Audi og Mercedes, har tilsvarende biler, så BMW har for så vidt sine ord i behold når de hevder at «2-serie Gran Tourer er verdens første premium kompaktmodell som tilbyr syv seter.»

Men kompakte syvsetere er det flere av på markedet, både franske tyske, japanske og koreanske, skjønt interessen for slike biler har avtatt dramatisk de siste årene.

BMW-modellen skiller seg ut med mange praktiske løsninger, gode kjøreegenskaper, høy kvalitet i alle detaljer, og – dessverre – dertil hørende høy pris.

Hvordan er den å kjøre?
Den kjører som du forventer en BMW skal kjøre. Komforten er meget høy, støydempingen god, og styringen meget direkte og presis.

Selv om biltypen ikke innbyr til spesielt sportslig kjøring, er Gran Tourer mer sportslig satt opp enn noen andre flerbruksbiler jeg har kjørt – spesielt om du velger Sport-innstillingen.

Hvem passer den for?
Foreldre, besteforeldre og andre med stort plassbehov. Du kjører junior og fem kompiser til fotballtrening. Skal du ha med køller og skøyter til hockeytrening må du begrense antall passasjerer med to, da trenger du bagasjerommet til utstyr.

Og tenk så praktisk når du er på Ikea og henter store, flate pakker, å vite at du har en lastelengde på 2,60 og likevel kan få med deg en passasjer eller to i baksetet.

Modellen vi har kjørt er toppmodellen, men du får 218i Gran Tourer med forhjulsdrift og manuell girkasse fra kr 348.000, og etter hvert kommer enda rimeligere modeller med mindre motor, blant annet 214d med helt ny tresylindret dieselmotor.

Konkurrenter?
Som nevnt har BMW ingen konkurranse fra Audi og Mercedes i denne nisjen, men andre kompakte flerbruksbiler med inntil syv seter er Citroën Grand C4 Picasso, Ford Grand C-Max, Kia Carens, Mazda5, Opel Zafira, Peugeot 5008, Renault Grand Scenic, Toyota Verso, Volkswagen Touran.

Dette liker vi:
Meget praktisk flerbruksbil med kjøreegenskaper slik du forventer de skal være i en BMW.

Dette liker vi ikke:
Meget markant, todelt A-stolpe hindrer sikt skrått forover i trange gater.

FAKTA BMW 220d xDrive Gran Tourer

Motor:

4-syl. turbo dieselmotor, 1995 ccm

Effekt:

140 kW (190 hk) v/4000 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/1750 o/min.

Mål LxBxH:

456 x 180 x 161 cm

Akselavstand:

278,0 cm

Bakkeklaring:

165 mm

Egenvekt m/fører:

1640 kg

Tillatt totalvekt:

2210 kg

Maks hengervekt:

1600 kg

Bagasjerom:

280-335 liter (VDA)*

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek.

Toppfart:

218 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,49 l/mil

CO2:

128 g/km

Forbruk målt:

0,73 l/mil

Pris fra:

kr 348.000 (218i)

Pris som prøvekjørt:

kr 649.620

Powered by Labrador CMS