Prøvekjørt: Hyundai Tucson
Prøvekjørt: Hyundai Tucson
Prøvekjørt: Hyundai Tucson
Prøvekjørt: Hyundai Tucson
Prøvekjørt: Hyundai Tucson
Prøvekjørt: Hyundai Tucson
Prøvekjørt: Hyundai Tucson
Prøvekjørt: Hyundai Tucson
Prøvekjørt: Hyundai Tucson
Prøvekjørt: Hyundai Tucson

Hyundai tar sats med Tucson

Hyundai er tilbake med Tucson og satser igjen tungt for å vinne fram i den stadig voksende klassen for familiestore SUV-er.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig er det tredje generasjon av SUV-en Tucson koreanske Hyundai i disse dager lanserer i Norge, den het bare ix35 fra 2009 fram til i sommer. Og fortsatt er den halvbroren til Kia Sportage. De to deler ikke bare plattform, men det meste av teknikken, så studerer du nye Tucson grundig, så vet du hva som er i vente når Kia om ikke lenge oppgraderer Sportage.

For akkurat som hos Audi i VW-konsernet, kommer gjerne Hyundai før Kia med konsernets siste teknologinyvinninger.

Her er nok å nevne en ny dobbeltcluch-girkasse til erstatning for en fullstendig utdatert, og altfor tørst, tradisjonell automatgirkasse. Kia må fortsatt slite med sistnevnte i noe tid.

Best i baksetet
Hyundai Tucson er på alle måter en moderne SUV, og baksetet er blant de beste og mest komfortable i klassen, fordi ryggen kan vinkelreguleres samtidig som bilens høyde gjør det mulig å sitte høyt og riktig med god lårstøtte.

Nedlagte bakseterygger gir dessuten helt flat lastelengde i et 1500 liter stort rom. Med baksetet i bruk laster Tucson 513 liter. Ikke best i klassen, men det plasserer bilen i det øvre bagasjeromssjiktet.

Fordi dørene ikke dekker dørterskelen er det lett å bli skitten på buksebeina når man skal ut og bilen er møkkete.

Førerplassen er også helt grei, men ganske konservativt bygd med tradisjonell instrumentering. Heldigvis har Hyundai holdt seg borte fra å gjøre viktige funksjoner skjermbasert.

Knipen på førerstøttesystemer
Jeg har tidligere klaget over koreanernes gjerrighet på førerstøttesystemer. Tucson inntar ikke på noen måte noen lederposisjon, men vår testbil var i det minste utstyrt med dødsonevarsling. Bilen leser også kjørefeltets kantlinjer og holder seg på rett kurs om føreren skulle duppe av.

Samtidig mener jeg at når prisen nærmer seg en halv million holder det ikke med cruisekontroll. Den bør være aktiv slik at bilen følger trafikkens fartsnivå, samt håndterer køkjøring slik tilsvarende teknikk gjør på langt rimeligere biler med opprinnelse nord i Europa.

Selv om Tucson med drift på alle hjul ser ut som om den kan klare seg greit der veien slutter, og faktisk også gjør det selv om bakkeklaringen ikke er mer enn 17,2 cm, er den like gjerne en høybygd stasjonsvogn med drift bare på forhjulene. Av elleve varianter i prislisten er sju av dem firehjulsdrevet og seks av AWD-modellene har automatgir.

Dette er motor/drivlinjeprogrammet:

  • 1,6 liter/bensin – 132 hk FWD/6 manuell
  • 1,6 liter/bensin – 177 hk AWD/6 automat
  • 1,7 liter/diesel – 116 hk FWD/6 manuell
  • 2,0 liter/diesel – 136 hk AWD/6 manuell
  • 2,0 liter/diesel – 136 hk AWD/6 automat

Flest med AWD
Tucson prisstarter på 281.050 kroner (pluss frakt/levering). Fra 376.050 inkluderes firehjulsdrift mens toppmodellen prises til 456.050 før ekstrautstyr. Mange penger det, spesielt når Ford nøyer seg med 409.000 kroner for sammenlignbar Kuga og Renault ikke skal ha mer enn 370.000 kroner for nye Kadjar (riktignok med manuell girboks).

Jeg var så vidt innom den omfattende utstyrspakken som på toppmodellen av Tucson inneholder to trinns varme i baksetet, varme i rattet og eldrevet hekkluke. Men hvor er de kjekke varmetrådene i frontruta, skiltleseren og fotgjengergjenkjennelsen?

Mest av alt synes jeg Hyundai tar for godt betalt for flere av Tucson-variantene, og selv oppunder den halve millionen i pris lukter det lite premium av all hardplasten inne i bilen.

Hyundai Tucson og aktuelle konkurrenter:

* Ikke automat i kombinasjon med 4x4

Modell

Type

Hyundai Tucson

2,0D Arctic race

Kia Sportage

2,0D Exclusive

Mazda CX-5

2,2D Optimum

Ford Kuga

2,0D Titanium

L/B/H

448/185/166cm

440/186/163 cm

456/184/171 cm

452/184/170 cm

Motorvolum

1995 ccm

1995 ccm

2191 ccm

1997 ccm

Motoreffekt

136 hk

136 hk

150 hk

150 hk

Moment

373 Nm

373 Nm

380 Nm

370 Nm

0-100 km/t

12,0 sek

12,1 sek

10,2 sek

9,9 sek

Toppfart

184 km/t

180 km/t

194 km/t

190 km/t

Forbruk

0,60 l/mil

0,69 l/mil

0,55 l/mil

0,54 l/mil

CO2-utslipp

160 g/km

179 g/km

144 g/km

140 g/km

Drivlinje

6DTC/4WD

6A/4WD

6A/4WD

6A/4WD

Bagasjerom

513 – 1503 l

564 – 1353 l

503 – 1620 l

456 – 1653 l

Tilhengervekt

1900 kg

1600 kg

2000 kg

2100 kg

Bakkeklaring

17,2 cm

17,2 cm

21,0 cm

19,2 cm

Egenvekt

1615 kg

1601 kg

1490 kg

1641 kg

EuroNCAP

Ikke testet

5 stjerner (2010)

5 stjerner (2012)

5 stjerner (2012)

Pris ex lev.

Kr. 456.050

Kr. 463.900

Kr. 449.500

Kr. 409.000

Powered by Labrador CMS