-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Komplett stasjonsvogn
Vi var nylig med på avdukingen av Renault Talisman i Frankrike. Nå følger varianten som er mest interessant for Norge.
Mens «halve Norge» var på ferie, avduket Renault sin nye utfordrer i det såkalte D-segmentet hvor vi finner volumselgere som Passat, Mondeo osv.
Nå slipper de informasjon om Talisman stasjonsvogn som er den mest aktuelle varianten for Norge.
Den norske importøren har fortalt oss om et salgsmål på 1000 Talisman i 2016, og vi ser ikke bort fra at 70-80 prosent av disse er stasjonsvogn – eller Sport Tourer som den heter på Talismansk.
Målene er de samme for stasjonsvognen som sedanen – en lengde på 486 cm, en bredde på 187 og en høyde på 146 cm over en akselavstand på 281 cm.
Benchmark
For å sette dette i perspektiv kan du ta segmentets mest rommelige stasjonsvogn, Skoda Superb, og plusse på en centimeter i lengde og bredde, men trekke fra en i høyden. Akselavstanden er tre centimeter lenger på tsjekkeren.
Da skulle man forvente et gedigent bagasjerom – Superb kan jo skilte med hele 660 liter med alle seter på plass, og 1950 når disse legges ned.
Men her kommer Talisman til kort, skjønt 572 liter og 1700 liter er slett ikke å forakte. Det er omtrent midt mellom en Mondeo (500 l) og en Passat (650 l).
Ifølge pressemeldingen er åpning av bakluken elektrisk, aktivert av en fot under støtfangeren. De ramser også opp en masse komfortutstyr som, hvis det er standard, gjør Renault Talisman til den mest komplette bilen i segmentet.
Hør bare her:
Elektrisk justerbare forseter (8 av 10 funksjoner) med elektrisk styrt korsryggstøtte og massasjefunksjon, seksveis justerbar hodestøtte, oppvarmet sete- og ryggpute, ventilasjon, samt minne for inntil seks profiler.
R-Link 2 multimedia tablet sentralt på dashbordet, med en skjerm som er 7 tommer bred og 8,7 tommer høy. Det tradisjonelle instrumentpanelet er erstattet med et heldigitalt. Det snakkes om Bose lydanlegg med surround sound fra 12 høyttalere og subwoofer.
Og så lister Renault videre opp dette på sikkerhetsfronten:
• Adaptive Cruise Control (ACC)
• Activ Emergency Braking System (AEBS) – Aktiv nødbremsing
• Lane Departure Warning (LDW) - Filskiftevarsler
• Secure Distance Warning (SDW) - Avstandsvarsling
• Trafic Sign Recognition & Over Speed Prevention (TSR/ OSP) Trafikkskiltgjenkjenning
• Blind Spot Warning (BSW)
• Ryggekamera
• Automatiske dimming av nær- og fjernlys
• Elektronisk håndbrekk
• Parkeringssensorer
• Handsfree parkeringshjelp
• Uttrekkbart farge head-up display
• Handsfree elektrisk bakluke
Som sagt – er alt dette utstyret inkludert, så er vi meget spente på hva prislappen blir. Det får vi kanskje vite mer om når vi møter den norske Renault-importøren i Frankfurt.
Her er for øvrig motorutvalget – hvilke varianter som kommer til Norge er foreløpig ikke besluttet:
Bensin:
- Energi TCe 200
- Energi TCe 150
Diesel:
- Energy dCi 160 EDC Twin Turbo
- Energy dCi 130
- Energy dCi 130 EDC
- Energy dCi 110
- Energy dCi 110 EDC
I tillegg ser jo bilen direkte lekker ut på bildene. Meget spennende!