Honda Project 2&4 Powered by RC213V
Honda Project 2&4 Powered by RC213V
Honda Project 2&4 Powered by RC213V
Honda Project 2&4 Powered by RC213V
Honda Project 2&4 Powered by RC213V
Honda Project 2&4 Powered by RC213V
Honda Project 2&4 Powered by RC213V
Honda Project 2&4 Powered by RC213V
Honda Project 2&4 Powered by RC213V
Honda Project 2&4 Powered by RC213V
Honda Project 2&4 Powered by RC213V

Honda parer mc og bil

Dette er en av de nyhetene vi virkelig gleder oss til i Frankfurt. Hondas lille Bike-Meets-Car flip.

Publisert Sist oppdatert

Det er morsomt når vi får denne type innblikk i et designstudios virkelige liv.

Hvert år lanserer Honda et ganske virkelighetsfjernt designtema, som de forskjellige studioene da konkurrer om å «vinne».

Målet med konkurransene er på Honda-prek «å inspirere kreativiteten som en enhet» - samme for meg, så lenge resultatet blir slik som disse bildene antyder.

Honda Project 2&4 Powered by RC213V heter fenomenet, og navnet er jo ganske opplagt når man ser hvor mange motorsykkelelementer som også er bakt inn i denne.

Ikke underlig når vi får høre at denne gangen var det motorsykkeldesignerne i Asaka-studioet som jobbet frem dette konseptet sammen med bildesignerne i Wako. Begge ligger rett i nærheten av Tokyo, der vi jo vet at kreativiteten er litt villere enn i resten av verden.

Inspirasjonen er visstnok først og fremst Hondas Formel 1 bil som vant Mexico i 1965, men inne i konseptet dukker det opp masse mc-relaterte finesser.

Et flytende førersete for eksempel, helt i midten mellom akslene, og med fri utsikt ned til grusen som spruter mellom beina.

Et knøttlite ratt som er montert på en rattstamme som ikke kommer i veien for noe og som bærer et gjennomsiktig instrumentpanel, slik at resultatet blir at føreren ser veien foran uten at noe kommer i veien for sikten.

Og for riktig å legge vekt på mc-forbindelsene – en eventuell passasjer vil oppdage at hun (sannsynligvis) er plassert i noe langt der ute som nærmest kan sammenlignes med en sidevogn.

Öhlins demperne har også motorsykkelassosiasjoner, for ikke å snakke om motoren. Den kommer rett fra en RC213V – forhåpentlig litt nedtrimmet siden den konkurrerte i MotoGP for noen år siden, ellers blir den nok ikke særlig kjørbar.

182 cm er bredere enn de fleste motorsykler, men lengden på rett over 3 meter, og høyden på under en meter, er veldig akseptabelt. For ikke å snakke om vekten: 405 kg.

Like ved at den også kan registreres som motorsykkel.

Powered by Labrador CMS