-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Infiniti satser europeisk
Infiniti lanserer nå sin første europeiske bil. Q30 skal bygges i England, med god hjelp fra Stuttgart.
Det er ingen hemmelighet at Infiniti, Nissans luksusmerke, samarbeider med Daimler om utviklingen av sin mest kompakte modell. Under Q30 ligger samme plattform som i Mercedes’ småbiler, og det samme gjelder drivlinjene.
Vi har fått noen glimt av denne gjennom konseptbiler tidligere, og produksjonsbilen skiller seg heldigvis ikke nevneverdig fra disse. Infiniti Q30 skal inn i et tøft segment der vi finner Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-Klasse og, spesielt i Skandinavia, Volvo V40.
Bilen tilbys i tre versjoner, som Q30 SE, Premium og Sport med hver sin egenart. Felles for dem alle er høy grad av komfort og god fremkommelighet, forteller Infiniti.
Sprer seg
Selv om Nissans luksusarm er ukjent for de fleste på vårt kontinent, er de et merke i rask vekst som har en stolt historie i USA. Nå skal de erobre Kina, Asia, Oseania samt Europa, Midtøsten og Afrika – store områder med stort potensial.
For å produsere Q30 har de investert 250 millioner euro i Nissan-anlegget i britiske Sunderland. Herfra skal Q30 bygges, ikke bare for Europa, men også for eksport til andre markeder.
Mye er gjort for å oppnå maksimal komfort, blant annet en rekke støydempende tiltak som i tillegg til isolasjon og pakninger inkluderer «Active Noise Cancellation» der musikkanlegget sender ut motstøy (slik dine aktive hodetelefoner gjør når du reiser med fly) for å gjøre atmosfæren mest mulig bekvem for de ombordværende.
Fem motorer
Infiniti Q30 leveres med fem forskjellige firesylindrede motorer, tre for bensin og to for diesel. Standard girkasse er 7-trinns DCT dobbel clutch automatkasse, men den kan også kombineres med 6-trinns manuell kasse.
På bensinfronten kan du velge mellom 1,6-litere med henholdsvis 122 hk / 200 Nm eller 156 hk / 250 Nm. Sterkeste bensinmotor er en 2,0-liter med 211 hk / 350 Nm.
Dieselalternativene er en 1,5-liter med 109 hk / 260 Nm samt en 2,2-liter med 170 hk / 350 Nm.
Høres dataene kjente ut? Sjekk Mercedes A-Klasse i vår nybilbase, så finner du de samme.
La oss også ta med målene til Q30. Lengden er 442,5 cm, bredden (med speil) 208 cm og høyden er 149,5 for SE og Premium mens Q30 Sport er 2 cm lavere. Akselavstanden er 270 vm og bagasjerommet har en kapasitet på 368 liter. Dermed er den noe større i alle retninger enn A-Klassen.
Leveringen av Infiniti Q30 starter i Storbritannia i januar 2016, men foreløpig er det ingen tegn til at bilen kommer til Norge med det første.