Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Hvor skal man relansere en motorsykkel-legende, om ikke på en bilutstilling? Møt Horex VR6. 170 hk, € 35 K.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Jeg likte symbolikken til Qixxit. Reiseplanlegger som jobber med 15 forskjellige transportmidler.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Noen som virkelig har herpa en ny Jag? Nix. Bare en som ønsker å vise hvor flink han er til å levere lyddempingsmaterialer.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Du tror bilutstillinger er fest, farger og fyrverkeri? La BMWs mest prestisjefylte område få deg på andre tanker.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Mini har forstått det – det SKAL være uten midtstolpe i år.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Underlig eksempel på merchandise fra Ford. Det eneste deres eksklusive Vignale-utstyrte kunde tenker på, er kort og papirer fra Lufthansa.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Serriøst? Motorjournalistene sto i kø for å bli behandlet med selfiestang av disse to Bridgestone-damene.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Bosch demonstrerte motorkomponenter og deres illusjonsmotorer var så nydelige og rettlinjede at man skulle tro det var Ettore Bugatti som hadde tegnet dem.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Opplagt en kjempejobb for ortopeden. Eller er det ikke en fot-feil, men det at den ikke riktig vet hvor den skal?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Det er jo logisk, at dekkprodusenter også lager sko. Hankook.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Jeg lurer på om Blitz vet hvor godt de er representert på bilutstillingen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Hvor virtuell kan denne testturen være når han ikke en gang beveger hendene – enn si hodet? (Jeg mener han i midten).
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Peugeot-løven får et helt nytt preg når den er laget i kobber og brukes på en fraktal konseptbil.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Kanskje en god idé å ta med hele verkstedet til messen i Frankfurt? Men får de noen kunder?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Hva skal man med Michael Kors når man har bilprodusenter?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Hipster-Smart mekka hipster-caps. Eneste problem: grånende motorjournalister er ikke hipstere.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Morsom finte hos Bugattis Vision GT-bil. Tilsynelatende krittmerker på dekksidene. Slikt lukter det ekte racing av.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Vanlig dårlig motorjournalist-stil. De har på seg Toyota-jakker på VW-presentasjoner og tar med seg Mercedes-logoen inn i Bentleyen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Jeg tuller ikke – Skoda ruler også når det gjelder enkel, elegant interiørdesign. Tsjekkisk alt sammen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
På vei inn mot en syndens pøl på Reperbahn midt på natta? Hva har egentlig Audi tenkt på?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Den første jeg kjente som hadde en bil på veggen, var Joakim Bonnier som hengte opp sin McLaren hjemme ved Lausanne. Men nå har dette tatt helt av og er ikke originalt mer.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
M som i Mick. Og F som i F4. Men hans fars gamle stall, Ferrari, lå rett vis av vis.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Når disse folkene med utsjekkingslister er interessert i Borgwards hybride drivlinje, da kan vi slå fast at nykommeren virkelig er etablert.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Bildebrev fra Frankfurt - del 2
Det er klart, skal du til Frankfurt, og er redd for innbrudd hjemme, er det greit å kunne legge alt sølvtøyet bak i bilen.
Foto: Jon Winding-Sørensen

Frankfurt, andre bildebrev

Jeg lovte dere litt om øl i det første bildebrevet. Her kommer det – og litt annet.

Publisert Sist oppdatert

Det er en rekke utendørs tappestasjoner på det enorme utstillingsområdet. Og i løpet av utstillingsperioden, fra nå og frem til neste søndag, tappes og – må vi gå ut fra – konsumeres det 800 hektoliter øl der.

80.000 liter.

Det er ikke mye. Det er det man drikker i løpet av tre timer under Oktoberfesten i München.

Men der har man ikke så mange parkerte biler som distraherer.

Audi regner for øvrig med å dele ut 400 kg «gummibjørner» - Haribo regner jeg med. Og Peugeot har handlet inn 15.000 kaffekopper i papp.

Mens Renault hadde 200.000 giveaways klar. Jeg sjekket ikke hva det var, men det var nok ikke spesialberegnet for journalistene. Hvor mange det var av oss i år aner jeg ikke, men for to år siden var vi 11.845 fra 99 land.

Kanskje ikke alle journalister, forresten, men alle akkreditert som det.

VW trengte hjelp fra blant annet 40 40-tonns trucker for å få fraktet stand-utstyret til messen, mens Hyundai har fortalt en eller annen at de trengte 1 million skruer for å få montert sin stand. Den inneholder blant annet 260 kvadratmeter videoskjermer.

Det er ikke jeg som har funnet ut dette, det er rappa fra tyske blader og aviser. Der elsker de slike detaljer, og utstillerne svarer åpenbart mer enn villig på spørsmålene.

Mercedes topper den statistikken, med 850 tonn stål, 235 km kabel og 4.500 spot’er. Mens Opel nøyde seg med 60 tonn stål, men de slår til med 4 tonn glass i tillegg, pluss 1200 kvadratmeter stoff.

Men ingen andre enn BMW har en 400 meter lang bane innendørs i utstillingshallen der bilene kan kjøre inntil 50 km/t. 44.000 kilometer skal tilbakelegges.

Ford kan forresten skryte på seg 65 håndverkere som måtte til for å få det hele opp.

Skal vi si at dette er nok harde fakta, og heller gå over til dagens bildesamling?

Powered by Labrador CMS