BMW M6 GT3

BMW M6 GT3

BMW M6 GT3

BMW M6 GT3

BMW M6 GT3

BMW M6 GT3

BMW M6 GT3

BMW M6 GT3

BMW M6 GT3

BMW M6 GT3

BMW M6 GT3

BMW M6 GT3

BMW M6 Coupe Competition Edition

BMW M6 Coupe Competition Edition

BMW M6 Coupe Competition Edition

BMW M6 Coupe Competition Edition

BMW M6 Coupe Competition Edition

BMW M6 Coupe Competition Edition

BMW M6 Coupe Competition Edition

BMW M6 Coupe Competition Edition

Ekstreme BMW M6

På IAA i Frankfurt står to BMW M6 som ved første øyekast ser ganske like ut. Men oppgavene de skal løse er vidt forskjellige.

Publisert Sist oppdatert

Den mest ekstreme av de to er BMWs nye «kunderacer» – M6 GT3. Begrepet kunderacer betyr at BMW ikke skal konkurrere med bilen under eget flagg, men de vil likevel samarbeide meget tett med teamene som drifter bilene.

M6 GT3 skal erstatte Z4 GT3 som siden 2010 har vært BMWs tilbud til racingteam som deltar i GT-racing, nasjonalt og internasjonalt.

Den nye GT3-raceren har ifølge BMW mange fortrinn sammenlignet med den utgående modellen, spesielt med hensyn til kjøreegenskaper og økonomi.

Et eksempel er at den benytter en serieprodusert motor med M TwinPower Turbo-teknologi med høyere ytelse og dreiemoment. Den er så godt som identisk med standard-motoren i en M6 gatebil.

Billigere i drift
M6 GT3 har ifølge BMW lavere driftskostnad enn Z4 GT3, samtidig som de dyreste komponentene har vesentlig lenger levetid.

Bilen veier under 1300 kg, den 4,4-liters turbomotoren yter inntil 585 hk og driver bakhjulene gjennom en 6-trinns sekvensiell girkasse.

Nettopris på bilen uten eventuelle avgifter er 379.000 euro, og teamene som kjøper en loves god support og deleservice fra BMW Motorsport under alle viktige løp.

Det fins en rekke bilprodusenter som leverer biler på tilsvarende betingelser, blant annet Bentley som har stor suksess med sin Continental GT3.

Men på hjemmebane er det nok mest prestisje knyttet til hvordan de klarer seg i konkurransen mot de tyske konkurrentene, Audi R8 og Mercedes-AMG GT – begge i GT3-utgave.

For deg og meg
Den andre hvite bilen på BMW-standen, med nesten tilsvarende dekor, er oppnåelig for deg – forutsatt at du er villig til å bla opp rundt 2,5 millioner kroner.

M6 Coupe Competition Edition er basert på den allerede eksklusive M6 Coupé med Competition-pakke.

Den 4,4-liters V8 turbomotoren har 600 hester, 40 mer enn en vanlig M6. Maks dreiemoment er 700 Newtonmeter (+ 20) i området 1500-6000 omdreininger.

Det gir en 0-100 km/t tid på 3,9 sekunder (mot 4,2) og en toppfart på 305 km/t (opp fra 250) utstyrt med M Driver’s Package. Med slike prestasjoner er det ganske imponerende med et oppgitt snittforbruk på 0,99 l/mil, og jeg vil gjerne se den eier som oppnår det i praksis.

BMW M6 Coupe Competition Edition leveres i to eksteriørfarger, Alpine-hvit og Austin-gul metallic. Førstnevnte har dekor i klassiske BMW M-farger som også den nye racerbilen vises i.

Kontraster
Som kontrast til det hvite og eventuelt gule leveres bilene med matt sorte 20-tommers M-felger med dekk i 265/35 ZR20 foran og 295/30 ZR20 bak.

Nyregrillen, dørhåndtakene og ventilene i skjermene er i sort høyglans og speilhusene i karbonfiber. Hekkspoiler og diffuser er i samme lette materiale.

Interiøret er dominert av Merino-skinn med kontrastsømmer i henholdsvis Alpin-hvitt og Austin-gult. Trimdetaljer, girvelger og M sportsratt er utført i karbonfiber, rattet kledd i gripevennlig Alcantara.

BMW har åpnet for bestilling av Competition Edition som har en startpris på 17.700 euro. Hørtes det billig ut? Du må legge til en M6 med startpris på 1,9 millioner pluss en del annet stash. Dermed er det meget sannsynlig at sluttsummen ender på rundt 2,5 millioner kroner.

Men det er ingen tvil – med en BMW M6 Coupe Competition Edition på gårdsplassen blir du kongen i gata. Iallfall blant de bilinteresserte.

Powered by Labrador CMS