-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Toyota finner formen
Det var mye nytt hos Toyota i Frankfurt. Jeg burde vel vært mest begeistret over ny modulplattform eller bedre Prius, men det var konseptbilen, C-HR, som fanget min oppmerksomhet.
Prius har vi allerede omtalt – jeg bare slår fast at den er blitt noe forsinket, ikke på grunn av tekniske problemer, men fordi toppsjefen selv Akio Toyoda, sendte den tilbake til tegnebordet. Han syntes ikke de første forslagene, som var kommet ganske langt, var gode nok.
Slikt lover bra.
Og selvfølgelig burde vi stoppe lenge opp og se på TNGA. Det er navnet på Toyotas nye arkitektur, eller plattform eller hva vi skal kalle det. En modulbasert oppskrift på hvordan fremtidens biler skal produseres og hva de skal bygges opp på.
Nå er jo ikke Toyota akkurat de første med slik tankegang overført til praksis, og egentlig burde jeg gå ut fra at når Toyota gjør noe slikt, så blir det spennende og bra, men jeg brukte simpelthen altfor mye tid sammen med en hyggelig italiener, Fabio Capano, for å snakke om hva Toyota så gjerne vil, men ikke helt får til.
Image-forvirring
Capano er Toyota-direktør for produkt-kommunikasjon, men er en førsteklasses mann å diskutere med om det som var mitt utgangspunkt: Nemlig at Toyota prøver og prøver.
De har masse aktivitet innen bilsport, både på grasrotnivå og i de høyeste divisjoner – men snakker du bilsportslig image, kommer ikke Toyota akkurat opp blant de som skårer mest.
Det er det samme med stil og fashion og trender. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har snakket med Toyota-designere som har lovet at nå skal det bli bedre, og så skjer det ikke akkurat så veldig meget.
Capano forstår spørsmålet og han er ikke en gang helt uenig. Han forteller blant annet at når det gjelder sport, så har de i hvert fall ikke tenkt å gi seg, snarere tvert om.
Enklere prosess
Når det gjelder design er han mye mer konkret: «Vi har for kort tid siden forenklet designbeslutnings-prosessen enormt. Tidligere gikk avgjørelsene gjennom en rekke ledd og mange nivåer, og vi opplevde nok ofte at resultatet kunne blitt litt «skarpere». Nå skal designavgjørelser tas av færre, de skal skje raskere, og de vil åpenbart bli mer konsekvente», er noe av det han sa.
Se ikke bort fra at den praten kan ende opp som et intervju i en fremtidig utgave av BIL. Men i mellomtiden vil jeg si at jeg syns jeg ser spor av en bedre linje allerede i årets C-HR konseptbil.
Europeisk
Den er tegnet i Europa-studioet (ved Nice), den er bygget på TNGA-arkitektur, og den gir håp om noe friskere fra den kanten.
De viste sin første C-HR versjon i Paris i fjor. Jeg tror jeg var litt reservert da, den var ganske speisa så vidt jeg husker. Årets versjon er mye nærmere det man kan se for seg blir Toyotas C-segment crossover. En modell de helt klart trenger.
Og hvis man skreller bort de overdrevne konsept-effektene på årets versjon, så har vi noe ganske lekent som kan bli en spennende utfordrer til Juke. Ifølge Capano skal de også bli litt modigere når det gjelder stor-volum biler, så vi kan jo bare håpe.