Toyota C-HR Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Toyota C-HR Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Toyota C-HR Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Toyota C-HR Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Toyota C-HR Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Toyota C-HR Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Toyota C-HR Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Toyota C-HR Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Toyota C-HT Concept
Fabio Capano
Foto: Jon Winding-Sørensen
Toyota C-HR Concept

Toyota C-HR Concept

Toyota C-HR Concept

Toyota C-HR Concept

Toyota C-HR Concept

Toyota C-HR Concept

Toyota C-HR Concept

Toyota C-HR Concept

Toyota C-HR Concept

Toyota C-HR Concept

Toyota C-HR Concept

Toyota C-HR Concept

Toyota C-HR Concept

Toyota TNGA

Toyota TNGA

Toyota finner formen

Det var mye nytt hos Toyota i Frankfurt. Jeg burde vel vært mest begeistret over ny modulplattform eller bedre Prius, men det var konseptbilen, C-HR, som fanget min oppmerksomhet.

Publisert Sist oppdatert

Prius har vi allerede omtalt – jeg bare slår fast at den er blitt noe forsinket, ikke på grunn av tekniske problemer, men fordi toppsjefen selv Akio Toyoda, sendte den tilbake til tegnebordet. Han syntes ikke de første forslagene, som var kommet ganske langt, var gode nok.

Slikt lover bra.

Og selvfølgelig burde vi stoppe lenge opp og se på TNGA. Det er navnet på Toyotas nye arkitektur, eller plattform eller hva vi skal kalle det. En modulbasert oppskrift på hvordan fremtidens biler skal produseres og hva de skal bygges opp på.

Nå er jo ikke Toyota akkurat de første med slik tankegang overført til praksis, og egentlig burde jeg gå ut fra at når Toyota gjør noe slikt, så blir det spennende og bra, men jeg brukte simpelthen altfor mye tid sammen med en hyggelig italiener, Fabio Capano, for å snakke om hva Toyota så gjerne vil, men ikke helt får til.

Image-forvirring
Capano er Toyota-direktør for produkt-kommunikasjon, men er en førsteklasses mann å diskutere med om det som var mitt utgangspunkt: Nemlig at Toyota prøver og prøver.

De har masse aktivitet innen bilsport, både på grasrotnivå og i de høyeste divisjoner – men snakker du bilsportslig image, kommer ikke Toyota akkurat opp blant de som skårer mest.

Det er det samme med stil og fashion og trender. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har snakket med Toyota-designere som har lovet at nå skal det bli bedre, og så skjer det ikke akkurat så veldig meget.

Capano forstår spørsmålet og han er ikke en gang helt uenig. Han forteller blant annet at når det gjelder sport, så har de i hvert fall ikke tenkt å gi seg, snarere tvert om.

Enklere prosess
Når det gjelder design er han mye mer konkret: «Vi har for kort tid siden forenklet designbeslutnings-prosessen enormt. Tidligere gikk avgjørelsene gjennom en rekke ledd og mange nivåer, og vi opplevde nok ofte at resultatet kunne blitt litt «skarpere». Nå skal designavgjørelser tas av færre, de skal skje raskere, og de vil åpenbart bli mer konsekvente», er noe av det han sa.

Se ikke bort fra at den praten kan ende opp som et intervju i en fremtidig utgave av BIL. Men i mellomtiden vil jeg si at jeg syns jeg ser spor av en bedre linje allerede i årets C-HR konseptbil.

Europeisk
Den er tegnet i Europa-studioet (ved Nice), den er bygget på TNGA-arkitektur, og den gir håp om noe friskere fra den kanten.

De viste sin første C-HR versjon i Paris i fjor. Jeg tror jeg var litt reservert da, den var ganske speisa så vidt jeg husker. Årets versjon er mye nærmere det man kan se for seg blir Toyotas C-segment crossover. En modell de helt klart trenger.

Og hvis man skreller bort de overdrevne konsept-effektene på årets versjon, så har vi noe ganske lekent som kan bli en spennende utfordrer til Juke. Ifølge Capano skal de også bli litt modigere når det gjelder stor-volum biler, så vi kan jo bare håpe.

Powered by Labrador CMS