-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Artega tilbake fra graven
Det var en overraskelse. En av Tysklands småskala-produsenter var tilbake på IAA. Artega er nok en av de bedre oppskriftene. Nå er den blitt helelektrisk.
Denne bilen debuterte i sin opprinnelige form i Frankfurt i 2007. Da het den Artega GT og hadde et karosseri tegnet av tidligere Aston Martin/BMW designer, Henrik Fisker.
Den ser like bra ut i dag også, en litt svulmende, sensuell toseters coupé. Men nå har den fått noen modifikasjoner, blant annet bevegelig aero-kit, og den har fått nytt navn: Artega Scalo. Den har også fått tilbake de gamle eierne, de som grunnla merket.
Etter litt eierskifter og etter 153 utleverte biler gikk selskapet konkurs i 2012. Og vi trodde vel ikke vi skulle høre noe mer derfra. Men jo – og faktisk dobbelt opp.
Lillesøster
For ikke bare sto Scalo der, nå er den elektrisk tvers igjennom, men den hadde også fått en lillesøster. En like helelektrisk, men mye mindre, morogreie.
En såkalt Quadro, som det selvfølgelig er mulig å finne på en og annen seriøs oppgave til, men hvis eneste sanne oppgave her i livet er å skape smil og glede, og kanskje en eller to ryggrader med kompresjonsskader.
Spesifikasjonene forteller litt om bil-ambisjonene. Det er for eksempel sånn at dersom batterikapasiteten synker til under 20 prosent, kobles et økonomi-program inn. Det begrenser blant annet toppfarten til 200 km/t.
Det er med andre ord lagt opp til litt kjøring her.
12.500 omdreininger
Vi snakker om en bil på rett over 1500 kg som benytter to motorer på hver 150 kW (204 hk), men som kan levere inntil 195 kW (265 hk) spissytelse. En annen morsom info: den leveres vanligvis med 95 % virkningsgrad, men en håndbygget versjon har inntil 98 %.
Dreiemomentet er på 78 Nm, og motorene trekker maks 12.500 omdreininger. Motorene er vannkjølt, og den eneste transmisjonen er en sentral fordelerkasse med torque vectoring.
250 km/t er elektronisk begrenset, men 3,6 til 100 er ikke begrenset. Rekkevidde rundt 400 km, og med superhurtiglading fylles den på en time.
Den måler 401 x 188 x 120 cm og har en akselavstand på 246 cm.
Karo
Den lille, Karo måler ikke mer enn litt over 2 meter bortover, 130 cm hitover og 115 cm oppover. Akselavstanden er bare 15 cm større enn bredden. Og denne Spassmobilen, som tyskerne kaller den, tipper ikke vekten før på 320 kg.
Den har rekkevidde som en Twizy, cirka 80 km, men er merkbart kjappere med sine 17 (max 38) kW. Den gjør nemlig 195 og bruker bare 4,5 sekunder. Det hadde selvfølgelig vært utrolig hvis jeg hadde sagt «til hundre». Det er imidlertid bare til 80 – men jeg kan love: det er kjapt nok det på noe slikt.
Nå har ikke de ny-gamle eierne sagt noe som helst om hva vi kan vente oss fra dem i fremtiden. Om Scala sier de at den kun skal bygges 12 av dem – alle på bestilling (og til en pris av rundt 170.000 euro), mens Karo «nå gjøres klar for produksjon»
La oss håpe det beste, hyggelig å ha dem tilbake igjen. Kanskje det varer.