Mazda RX-Vision
Foto: Øivind Skar
Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

Lekkert fra Mazda

Ikke bare er rotasjonsmotoren på vei tilbake hos Mazda, men skissen til neste RX8 sportsbil er så lekker at sju timer etter avdukingen i Tokyo, var det fortsatt kø for å fotografere bilen.

Publisert Sist oppdatert

Den er bred og flat, og bærer i seg Mazdas tydelige formspråk. Nå er det ikke lenger et spørsmål om oppfølgeren til utgåtte RX8 settes i produksjon, men hvor fort det kommer til å skje. Samtidig er det også klart at Mazda ikke har skrotet rotasjonsmotoren.

Lenge ble det spekulert i om den lille bilprodusenten, med hovedsete i Hiroshima, sørvest i Japan, ville klare å tilpasse rotasjonsmotoren til kommende utslipps- og forbrukskrav.

Med RX-VISION, som konseptet så langt heter, feide Mazda-president Masamichi Kogai all tvil til side: neste RX-8 får neste generasjons rotasjonsmotor som Mazda kaller Skyactiv-R.

Kogai la heller ikke skjul på at den usedvanlig kompakte motoren med lav vekt og lavt tyngdepunkt, passer godt i en bakhjulsdrevet sportsbil.

Kompakt
Mazdas RX-modeller har aldri vært store. Med lengde på 4,39 meter er også RX-konseptet forholdsvis beskjedent i ytre mål. Bredden oppgis til 1,93 meter, mens bilen bare er 1,16 meter høy.

Her er det, i likhet med i den betydelig mindre MX-5, snakk om å kjenne underkroppen subbe mot asfalten. Akselavstanden oppgis til 2,70 meter.

Til forskjell fra tidligere RX-modeller, som hadde baksete, er RX-konseptet en ren toseter og vil – selv om det ikke ble sagt noe om motoreffekt – være mer en konkurrent til biler som Toyota GT86 enn Honda NSX.

Mazda har en rik fortid med rotasjonsmotorbiler, eller Wankel-motor som det het for noen tiår siden, da NSU i lekre Ro 80 forsøkte å få Felix Wankels motor til å virke. Da de endelig fikk det til, var NSU blitt en del av Audi og motoren lagt i en skuff.

Stayer
Men hos Mazda ga man seg ikke. Der er det jobbet med rotasjonsmotoren siden 1961, og den ble lansert i Cosmo Sport i mai 1967. Senere tok Mazda motoren i bruk i de mest sportslige variantene av familiebilene 616 og 818. I 1971 var den klar for større oppgaver i nye RX-7.

Mazda var for øvrig første bilprodusent til å vinne med en rotasjonsmotor i 24-timersløpet på LeMans i 1991. Motoren hadde fire kamre og ytte rundt 700 hk.

Mazdas satsing på LeMans hadde naturligvis til hensikt å bevise en gang for alle at en rotasjonsmotor ikke lå tilbake for stempelmotoren i holdbarhet.

I 2003 var det så klart for RX-8 – med fire dører hvor B-stolpen var bygd inn i de bakerste dørene som slo bakover. Med et beskjedent motorvolum på 1,3 liter ytte den likevel inntil 232 hk.

Motoren ble samme år kåret til «Engine of the Year» og bilen til «Car of the Year» i Japan.

Det var denne bilen Mazda kjørte hydrogeneksperimenter med i Norge mot slutten av det forrige tiåret. Noen suksess ble det aldri, og Mazda la ned hele H2-prosjektet. De stanset også produksjonen av RX-8 i 2012.

Forklaring: En wankelmotor har ikke stempel og sylindre slik som vanlige to og firetaktsmotorer, i stedet har den en trekantet rotor som går rundt i et hus formet som en epitrocoide. Mellom rotorens sider og huset dannes det kamre som øker og minsker i volum. Rotoren går rundt et fast tannhjul som sitter i veivhuset ved hjelp av en eksentrisk aksel som kan sammenlignes med veivakselen på vanlige motorer. Wankelmotoren arbeider etter firetaktsprinsippet. (Kilde: Wikipedia)

Powered by Labrador CMS