-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Forsmak på stor Lexus
Med LF-FC hinter Lexus til LS 600h-erstatteren. I Tokyo har den dessuten brenselcelle-teknologi.
Når Lexus erstatter batterielektrisk hybridteknologi med brenselceller og fyller tanken med hydrogen, er det tydelig for alle at morselskapet Toyota virkelig mener at tiden nå er inne for bred Fuel Cell-satsing. Ikke bare i massemarkedet, men også der kundene tenker seg mer enn en gang om før de velger utradisjonelt.
Grunnen til at vi viser denne bilen, er at Lexus nå er klar for en hydrogendrevet framtid, sa selskapet president, Tokuo Fukuichi, på den usedvanlig godt besøkte presentasjonen i Tokyo.
Fra et erkekonservativt designspråk med LS 400 tilbake til 1989, framstår Lexus i dag med luksusbilklassens mest moderne og tydelige formspråk.
Så selv om det 5,30 meter lange konseptet virkelig er en diger firedørs sedan pakket i lett kupeform, har den noe nett og, ikke minst, aggressivt sportslig ved seg. Signaturgrillen har aldri vært større hos Lexus enn på LF-FC.
Nær fremtid
Sjefen for Lexus i Norge, Jan Christian Holm, vedgår at det er kort vei fra konsept til virkelig bil hos Lexus. NX 300h, den sist ankomne og suksessrike mellomklasse-SUVen, er et av mange bevis på at Lexus våger å vekke oppmerksomhet.
– LF-FC indikerer hva vi har i vente, sier Holm, og tenker ikke bare på formspråket.
I LF-FC, som i prinsippet er en elektrisk bil med hydrogen som energibærer, driver hovedmotoren bakhjulene. En elmotor i hvert forhjul skal gjøre det mulig å distribuere presis mengde kraft til hvert hjul for å gi «eksepsjonell dynamikk og førsteklasses veistabilitet».
Naturligvis har bilen nok batterikapasitet til å fylle på med energi der brenselcellene ikke yter nok, eksempelvis ved kraftig akselerasjon.
Autonom
Bilen er også langt på vei selvkjørende, ikke for å ta bort gleden ved å kjøre selv, men for å minimere ulykkesrisikoen fram mot en fremtidig null-visjonen.
Selv om LF-FC langt på vei er Lexus neste flaggskip, med antatt produksjonsstart mot slutten av 2017, tror ikke Holm den er aktuell som brenselcellebil. I hvert fall ikke ved produksjonsstart. Men at den klassiske bensin/elektriske hybridløsningen videreføres er hevet over tvil.
På samme måte som Toyotas ingeniører ser en annen vei når biler med stikkontakt er samtaleemne, er ladehybrider så langt heller ikke noe tema hos Lexus.
Derimot skal neste LS fylles med det siste innen infotainment teknologi, og det jobbes intenst med interiøret for å gjøre reisen til en opplevelse i seg selv.