-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mer ladbart fra Kia
Optima, Kias store familiebil, fornyes i januar, og kommer etter sommeren både som stasjonsvogn og ladehybrid. De er begge verd å vente på.
Familiebilen Optima som stasjonsvogn og ladehybrid. Det er noe av hva Kia har å by på i 2016.
Kia Optima har gjennomgått en betydelig oppgradering og skulle vært her nå, men er utsatt til januar.
På litt avstand ser bilen ut som forgjengeren, men skinnet bedrar. Riktignok er plattformen hentet fra forrige modell, men store endringer av karosseri og chassis får Optima til å framstå som en helt ny bil.
Trang nisje
I tillegg gir mer presis styring og endret chassisoppsett kjøreopplevelsen et betydelig løft.
Det er enn så lenge et skår i gleden: På grunn av viktigheten i USA har Optima til nå kun vært å få kjøpt som sedan. Og store sedaner har såpass begrenset interesse i Norge, at Optima, de snaut to årene den har vært i salg, bare er kjøpt i 136 eksemplarer.
Også den nye kommer – nettopp på grunn av USA – til å begynne med kun som sedan. Derfor begrenses utvalget i Norge til én variant med 1,7 liter / 141 hk dieselmotor, Kia/Hyundais nye sjutrinns dobbeltclutchgirkasse og toppspekket utstyrspakke. Pris 409.900 kroner.
Dette er med i pakken:
- Adaptive Bi-Xenonlys med fjernlysassistent
- Automatisk nødbrems som også gjenkjenner fotgjengere
- Varsel for kryssende trafikk bak ved rygging
- Sju kollisjonsputer
- Ladeplate for mobiltelefon
- Sju tommer stor naviskjerm
- El-regulerbare skinnseter
- Leser faktiske fartsskilt
- Adaptiv cruisekontroll ned til køfart
- Ventilerte seter foran
- Oppvarmet baksete
- Oppvarmet ratt
- 360-graders visning av bilen
- Rygge- og frontkamera
- Styring justerbar i tre modus
Med sommeren på hell kommer stasjonsvognen som Kia primært har utviklet for Europa. Så viktig er stasjonsvognen at Kia tror den kommer til å stå for minst 60 prosent av Optima-salget i vår verdensdel.
Om stasjonsvognen ligner konseptet vi møtte i Genève i mars, er det grunn til å glede seg.
Omtrent samtidig med stasjonsvognen dukker sedanvarianten opp som ladbar hybrid med rundt 50 km elektrisk rekkevidde, to-liters bensinmotor og samlet effekt på omkring 200 hk. Her går Kia rett i strupen på VW og deres Passat GTE som har omtrent samme ytelser.
Også stasjonsvognen blir hybrid, men ikke før i 2017. Slik bilavgiftene i Norge nå er skrud sammen, vil stasjonsvogner med ladbar hybridteknologi være blant vinnerne.
Motor: | 4 syl. turbo dieselmotor, 1685 ccm |
Effekt: | 104 kW/141 hk |
Mål LxBxH: | 486 x 186 x 147 cm |
Akselavstand: | 281 cm |
Egenvekt: | 1530 kg |
Bakkeklaring: | 14,1 cm |
Bagasjerom: | 510 liter (VDA) |
Tilhengervekt: | 1500 kg |
0-100 km/t | 11,0 sek |
Toppfart: | 203 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,44 l/mil |
CO2: | 116 g/km |
Pris: | Kr. 409.900,- |