-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny roadster, nytt navn
Mercedes lanserer nå en oppdatert utgave av sin kompakte roadster. Samtidig foretar de et navnebytte.
Dette er det store året for Mercedes’ nye navnestrategi. Med noen få unntak (som G-Klasse og SL) skal modellene som har hatt mer enn én bokstav i betegnelsen, døpes om etter et nytt og forutsigbart nomenklatur.
Vi har vært gjennom omdøping av SUV-ene, sist ut var GLS (tidligere GL). Nå står den kjøreglade toseteren for tur. Heretter kan du glemme betegnelsen SLK, nå er det SLC som gjelder. SL for åpen toseter, og C for at du skal relatere den til C-Klassen.
Pop modell
Det er bare åtte måneder siden denne modellen fikk en teknisk oppdatering, og vi forundret oss den gang på hvorfor de ikke brukte den samme anledningen til å døpe om bilen.
Nå skjønner jeg – de ventet et år for å kunne markere 20-årsjubileet til SLK som kom på markedet i 1996 som noe helt nytt fra Mercedes. Siden den gang har det blitt produsert 670.000 SLK fordelt på tre generasjoner – dagens kom ny for fem år siden.
Ny topp og bunn
Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,56 l/mil, tilsvarende et CO-utslipp på 127 g/km. Likevel gjør den null til hundre på 7,9 sekunder og har en potensiell toppfart på 226 km/t.
I den andre enden av skalaen finner vi den nye toppmodellen med en helt ny betegnelse.
Mercedes-AMG SLC43 lanseres som erstatning for en utgående SLK 55 AMG. Nykommeren har en twin turbo V6 (i stedet for V8 sugemotor) god for 367 hk og et dreiemoment på 520 Newtonmeter, ned fra 422 hk / 540 Nm.
Men se hvordan den klarer seg mot forgjengeren (SLK 55 AMG i parentes):
- Aks. 0-100: 4,7 sek. (4,6)Toppfart: 250 km/t (250)Forbruk: 0,78 l/mil (0,84)CO2-utslipp: 178 g/km (195)
MercedesSLC kommer til Norge i april, og prisene er foreløpig ikke klare. Her er noen nøkkeltall om de nye modellene.
Fakta Mercedes-Benz SLCModell | SLC 180 | SLC 200 | SLC 300 | SLC 250d | AMG SLC 43 |
Volum (ccm) | 1.595 | 1.991 | 1.991 | 2.143 | 2.996 |
Moment (Nm v/omdr.) | 250/1.200-4.400 | 300/1.200-4.000 | 370/1300-4000 | 500/1.600-1.800 | 520/2.000-4.200 |
Ytelse (hk v/omdr.) | 156/5.300 | 184/5.500 | 245/5500 | 204/3.800 | 367/5.500-6.000 |
Forbruk (l/mil) | 0,56 | 0,61 | 0,58 | 0,44 | 0,78 |
CO2 utslipp (g/km) | 127 | 142 | 134 | 114 | 178 |
Toppfart (km/t) | 226 | 240 | 250 | 245 | 250 |
Aks. 0-100 km /t | 7.9 | 7.0 | 5,8 | 6.6 | 4.7 |