Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz SLC

Ny roadster, nytt navn

Mercedes lanserer nå en oppdatert utgave av sin kompakte roadster. Samtidig foretar de et navnebytte.

Publisert Sist oppdatert

Dette er det store året for Mercedes’ nye navnestrategi. Med noen få unntak (som G-Klasse og SL) skal modellene som har hatt mer enn én bokstav i betegnelsen, døpes om etter et nytt og forutsigbart nomenklatur.

Vi har vært gjennom omdøping av SUV-ene, sist ut var GLS (tidligere GL). Nå står den kjøreglade toseteren for tur. Heretter kan du glemme betegnelsen SLK, nå er det SLC som gjelder. SL for åpen toseter, og C for at du skal relatere den til C-Klassen.

Pop modell
Det er bare åtte måneder siden denne modellen fikk en teknisk oppdatering, og vi forundret oss den gang på hvorfor de ikke brukte den samme anledningen til å døpe om bilen.

Nå skjønner jeg – de ventet et år for å kunne markere 20-årsjubileet til SLK som kom på markedet i 1996 som noe helt nytt fra Mercedes. Siden den gang har det blitt produsert 670.000 SLK fordelt på tre generasjoner – dagens kom ny for fem år siden.

Ny topp og bunn

Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,56 l/mil, tilsvarende et CO-utslipp på 127 g/km. Likevel gjør den null til hundre på 7,9 sekunder og har en potensiell toppfart på 226 km/t.

I den andre enden av skalaen finner vi den nye toppmodellen med en helt ny betegnelse.

Mercedes-AMG SLC43 lanseres som erstatning for en utgående SLK 55 AMG. Nykommeren har en twin turbo V6 (i stedet for V8 sugemotor) god for 367 hk og et dreiemoment på 520 Newtonmeter, ned fra 422 hk / 540 Nm.

Men se hvordan den klarer seg mot forgjengeren (SLK 55 AMG i parentes):

Aks. 0-100: 4,7 sek. (4,6)Toppfart: 250 km/t (250)Forbruk: 0,78 l/mil (0,84)CO2-utslipp: 178 g/km (195)

MercedesSLC kommer til Norge i april, og prisene er foreløpig ikke klare. Her er noen nøkkeltall om de nye modellene.

Fakta Mercedes-Benz SLC

Modell

SLC 180

SLC 200

SLC 300

SLC 250d

AMG SLC 43

Volum (ccm)

1.595

1.991

1.991

2.143

2.996

Moment (Nm v/omdr.)

250/1.200-4.400

300/1.200-4.000

370/1300-4000

500/1.600-1.800

520/2.000-4.200

Ytelse (hk v/omdr.)

156/5.300

184/5.500

245/5500

204/3.800

367/5.500-6.000

Forbruk (l/mil)

0,56

0,61

0,58

0,44

0,78

CO2 utslipp (g/km)

127

142

134

114

178

Toppfart (km/t)

226

240

250

245

250

Aks. 0-100 km /t

7.9

7.0

5,8

6.6

4.7

Powered by Labrador CMS