Lexus i Detroit

Lexus i Detroit

Lexus i Detroit

Lexus i Detroit

Lexus i Detroit

Lexus i Detroit

Lexus i Detroit

Lexus i Detroit

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus LC 500

Lexus
Dette er LF-FC, konseptet på neste LS og vist i Tokyo sist høst. Bilen skal bygges over samme tekniske lest som LC 500. (Foto: Øivind Skar)
Lexus
LC 500 er oppsiktsvekkende likt konseptet LF-LC som Lexus viste i Detroit for akkurat tre år siden.

Glamour-Lexus til Norge i 2017

Med LC 500 tar Lexus kampen mot Mercedes og BMW til et høyere nivå. I 2017 vil bilen være klar for prøvekjøring i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Det handler naturligvis om glamour, prestisje og power når Lexus nå gjør seg klar til å løfte kampen mot BMW og Mercedes til et høyere og mer kostbart nivå.

LC 500 med 5-liters V8-motor (samme motor som i sportsbilen RC F og GS F og effektoppgitt til 467 hk i USA) går rett i strupen på BMW 6-serie Coupé og Mercedes S-klasse Coupé. Pris i USA: fra ca. 900.000 kroner.

Gleder seg
– LC 500 har vært et viktig produkt for Lexus og for meg personlig, sa Toyota-president Akio Toyoda under presentasjonen på bilmessen i Detroit.

– Alt jeg har å si er at det er en veeeldig lekker sak, og ja, den kommer til Norge en gang i 2017. Lexus har klart å holde LC 500 som en godt bevart hemmelighet fram til nå, men det er ingen tvil om at det her spilles på design og følelser, sier Lexus-direktør Jan Christian Holm.

Her på BilNorge viste vi spionbilder av bilen for et par måneder siden, og kunne blant annet avsløre at den kommer med en hybrid drivlinje som gjør den meget Norges-vennlig.

Motoreffekten skal være nok til å ta bilen til 100 km/t på 4,5 sekunder, og for å overgå konkurrentene kommer den med verdens første ti trinns dobbeltclutch girkasse! Nedover på prisskalaen flere motorvarianter, både V6 og som bensin/elektrisk hybrid.

Ikke AWD
Konkurranseulempen mot BMW og Mercedes er at de begge leverer sine modeller med firehjulsdrift. Lexus trekker kun på bakhjulene med vektfordeling 52/48 ifølge Lexus.

Selv om LC 500 sannsynligvis kommer til å kjøre bedre enn noen tidligere Lexus med unntak av LFA, og i tillegg ser ekstremt sportslig ut, hadde neppe Lexus Porsche i tankene under utviklingen. Til det er den 4,76 meter lange bilen en god del større enn 911.

I likhet med kupevariantene av 6-serie og S-klasse har LC 500 baksete, men det er neppe beregnet til å sitte i for voksne.

Perfeksjon
Lexus skal ha brukt tre ganger mer tid enn normalt på å gi LC 500 rett styrefølelse og veiopplevelse. 20 tommer store hjul med Michelin Pilot Super Sport dekk blir standard.

LC 500 bygges på en helt ny plattform (GA-L = global architecture for luxury vehicles) med karosseri i karbonfiberplast, aluminium og høyfast stål.

Karosseriets vridningsfasthet skal være bedre enn om hele karosseriet var bygd i ren karbonfiber. Neste LS, vist som konsept på bilmessen i Tokyo sist høst, vil bli bygd over samme tekniske lest.

Blikkfang
LC 500 kommer aldri til å sette noen salgsrekord, men dens utseende vakte allerede i Detroit betydelig oppsikt. Og mer blir det når bilen er på veien i Japan og USA om et års tid.

LC 500 er dessuten oppsiktsvekkende lik konseptet LF-LC som Lexus tok med seg til Detroit for akkurat fire år siden.

Innvendig ser LC 500 like moderne ut som utvendig med digitalt dashbord og sentermontert speedometer. Naturligvis har Lexus til LC 500 plukket alt de rår over av førerstøttesystemer. Det inkluderer også dynamisk cruisekontroll som takler alle hastigheter bilen er god for.

Panorama glasstak som er standard kan byttes ut med karbonfibertak, og på bagasjeromsluka aktiviseres hekkspoileren når hastigheten er høy nok.

Powered by Labrador CMS