Rimac Concept One
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rimac Concept One
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rimac Concept One
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rimac Concept One
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rimac Concept One
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rimac Concept One
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rimac Concept One
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rimac Concept One
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rimac i produksjon

Vi har møtt den vanvittige superbilen fra Kroatia før. Første gang Rimac viste seg frem var Frankfurt 2011. Til Genève lover de oss produksjonsutgaven.

Publisert Sist oppdatert

Lagt tilbake i sein jernalder, høsten 2011, var Rimac-spesifikasjonene vanskelig å tro på. Langt over 1000 hester fra noe vi aldri hadde hørt om før var blant det som var vanskelig å tro på.

Nå er de på plass i Genève, og det, sier de, er med den modellen du kan bestille nå. For nå er det hele produksjonsferdig – og bilder hjemmefra viser faktisk flere biler i forskjellig grad av ferdiggjøring.

Nå er det bare å slå fast at her har vi med en elbil å gjøre, og da er egentlig batterier og motorer en gitt del av pakka. Selv om Rimac overrasker her også.

Selvbygget
De har selv bygget opp en energiboks av 8450 celler som pakker 82kWh, men som kan boostes til 1 MW ved sterk akselerasjon og som kan ta tilbake inntil 400 kW ved regenerativ bremsing.

Det er fire motorer til sammen, en til hvert hjul, men de to bakerste har hver sin to-trinns kasse som skal gjøre frasparket enda mer imponerende.

Tallene er slike som nok vekker interesse over et glass øl. 2,6 til 100, 3,6 fra 100 til 200, og skal du plutselig fra to til trehundre, tar det åtte. Det hele stopper på 355.

En sterk hjelp til den type fremgang er noe de kaller R-AWTV som selvfølgelig har med momentfordeling å gjøre, og som du også kan dra nytte av ved vanlig (forekommer det?) kjøring.

Drift modus
For du kan også bruke R-AWTV’n til å be om nøytral handling eller ekstrem over- eller under-styring, du kan sågar velge en drifting modus, som på en Focus RS til ikke fullt så mange penger.

De elektroniske støttesystemene reagerer på bakgrunn av blant annet 500 sensorer rundt omkring.

Bildene antyder hvordan bilen ser ut nå. De forsikrer at ikke en eneste bit er hentet fra andre produsenters komponentbinger. Vi blir jo også lovet et skikkelig luksuriøst, men førersentrert, interiør.

Pris?

Aner ikke, men det trues med at det bare skal bygges åtte slike.

Powered by Labrador CMS