Etter at Hyundai i noen tid har kunnet levere brenselcellebilen ix35, følger nå Toyota opp med Mirai. (Foto: Øivind Skar)

En fuelcellbil er en elbil med kraftverk om bord hvor brenselcellene omdanner hydrogen og oksygen til strøm med rent vann ut av eksosrøret som eneste utslipp. (Foto: Øivind Skar)

Klart for hydrogen-Mirai i Norge

609.500 kroner er prisen Toyota forlanger når brenselcellebilen Mirai nå blir å få kjøpt i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Brenselcellebilen er bilteknologien som gjennom flere tiår befant seg fem år inn i fremtiden helt til Hyundai i fjor gikk fra testproduksjon til masseproduksjon av ix35 Fuelcell.

Nå følger Toyota opp og tilbyr brenselcellebilen Mirai til dem som er villige til å bla opp 609.500 kroner for en bil med eget kraftverk om bord. Prisen er 100.000 kroner mer enn Hyundai krever for samme teknologi i ix35.

Fuelcell
Noen få bilprodusenter, deriblant Toyota, er overbevist om at elektrifisering av bilparken går via hydrogenmatede brenselceller og ikke via stikkontakten. Derfor har Toyota skygget unna elbiler og bare i begrenset grad produsert ladbare hybrider.

Brenselcellebilenes fordel ligger i bedre rekkevidde enn de fleste elbiler og at det ikke tar lenger tid å tanke dem enn bensin- eller dieselbiler. Ulempen er fortsatt prisen, enn så lenge svært begrenset tilgang til hydrogenfyllestasjoner og at teknologien for de fleste er helt ukjent.

Les også: Miljø-offensiv fra Toyota

Rent vann som utslipp
I Norge nyter hydrogenbilen (som jo tross alt er en elbil, kun med rent vann ut av eksosrøret som utslipp) godt av alle elbilincentivene som blant annet betyr at bilene slipper unna engangsavgiften, momsen og alle former for bompenger på offentlig eide veier.

Årsavgiften er som for veteranbiler, de parkerer gratis på offentlig forvaltede parkeringsplasser og har enn så lenge også full tilgang til kollektivfeltene.

Toyota starter forsiktig opp, og på grunn av svært begrenset produksjon til å begynne med er ikke Norge tildelt mer enn ti biler i år.

Les også: Toyotas kompakte crosser

Testet i norsk vinter
Første Mirai kom til Norge for noen uker siden, og Toyota har brukt tiden til å teste ut bilen i norsk vintervær. Videre er bilen testet mot fyllestasjonene for å være helt sikker på at eierne ikke blir stående der uten å få en dråpe hydrogen på tanken.

For i motsetning til vanlige fossilbiler, kommuniserer brenselcellebilen med fyllestasjonen før inntil hydrogen med 700 bars trykk fylles på tanken.

I databladet til Mirai oppgis 154 hk el-effekt med maksimalt 335 Nm i moment fra oppstart. Bilen har to hydrogentanker hvor den bakre er litt større enn den fremre.

I sum er det mulig å medbringe fem kilo hydrogen som i den for elbileiere utskjelte NEDC-kjøresyklusen gir 550 kilometer oppgitt rekkevidde.

Lang rekkevidde
Men det er med hydrogenbiler som med alle andre biler at forbruk og rekkevidde påvirkes av temperatur og kjørestil. Derfor sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge at man på vinterstid kan regne med rundt 400 km rekkevidde for Mirais del.

Siden brenselcellene fungerer best under jevnt uttak av strøm, har også brenselcellebiler en batteripakke ikke ulik den i vanlige fossil/elektriske hybridbiler. Batteripakken brukes til mellomlagring av strøm og til boosting av effekten under eksempelvis forbikjøringer.

Les også: Mirai i Europa

Stor og påkostet
Ute på veien oppfører Mirai seg som en elbil. Den er stor som eksempelvis Ford Mondeo/Volvo S90 (innredet som fireseter) og rask som de fleste elbiler med unntak av Tesla. Men på grunn av høy pris har Toyota lagt inn enkelte premiumelementer i bilen som eksempelvis usedvanlig god støydemping for å gjøre den attraktiv.

Mirai har alle de førerstøttesystemene som forventes på dette prisnivået. Teknologien er tross alt fortsatt for spesielt interesserte uansett om bilen heter Toyota eller Hyundai.

For tiden er det mulig å tanke hydrogen fra fem fyllestasjoner, fire i Oslo-området og en i Grenland. HYOP og Uno-X har fram mot 2020 planer om på landsbasis å bygge mer enn 20 fyllestasjoner.

Du kan lese test av Toyota Mirai i neste utgave av bladet Bil.

FAKTA Toyota Mirai:

Motor:

El/brenselcelle

Effekt:

113 kW/154 hk

Mål LxBxH:

489x182x154 cm

Akselavstand:

278 cm

Egenvekt:

1850 kg

Batteri:

Nikkelmetallhybrid

Hydrogenkapasitet:

122,4 liter/5 kilo

Oppgitt rekkevidde:

550 km

CO2:

0 g/km

Pris:

Kr. 609.500,-

Powered by Labrador CMS