-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Utenfor komfortsonen - del 1
Gjørme, skog, krøtterstier og kratt. Dette er ikke hverdagskost for kompakt-SUV-er som Renault Kadjar, Hyundai Tucson og Kia Sportage, men det stoppet ikke oss.
- Innledning
Selv om alle bilene har en knapp eller bryter merket med «lock», så er knappens tiltenkte funksjon et stykke fra sannheten.
For samtlige biler sto og spant på høyre fremhjul og venstre bakhjul, mens de to andre hjulene sto bom stille.
Hvilket de også gjorde med firehjulsdriften i «normal-modus». Hva er da poenget ..?
Humping i skogen
Kanskje kan akkurat denne øvelsen virke litt konstruert, men jeg kan forsikre deg om at dette er virkelighetsrelevant.
I vinter-Norge, og kanskje spesielt i byene, er det ikke uvanlig med bakker der underlaget varierer. Litt snø på en flekk, og litt is på den andre – litt slaps på en og litt grus på den siste.
Det er ikke rent få som har forbannet seg over at den nye bilen med firehjulsdrift ikke alltid faktisk trekker på alle fire. For med et så enkelt 4x4-system som disse bilene har, er det ikke fritt for banneord i fremtiden heller.
Kollega Skar kommenterte tørt at «en Subaru ville klatret frem her på slicks-dekk», hvilket hadde vært en morsom påstand å etterprøve, men som vi får ha til gode denne gang.
Uansett, som sagt er nok dette den tøffeste testen disse bilene vil møte ute i det hverdagslige liv, så selv om det å humpe rundt i Hedmarksskogen absolutt er gøy, innså vi fort at det nok hadde vært enda mer gøy i de Jeepene som et lite minutt gjorde narr av oss der de freste opp hellinger og over knekker hvor våre leke-SUV-er trolig hadde stått og vippet på sideskjørtene.
Det er på tide å komme ut på landeveien igjen.
Anglofrankojapaner
Dagen før selve testkjøringen er det Renaulten jeg først stifter bekjentskap med. Førsteinntrykket er positivt.
Bilen kler Renault-linjene – de oppblåste Clio-trekkene og den svære logoen i sommerfuglgrillen – og selv om hoftepartiet kanskje er i overkant svulstig, bærer den sine 445 centimeter med stolthet.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng