-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Originaler – på strøm
Vi har sett noen eksempler på elbiler som skiller seg ut fra mengde. I Genève sto to av dem - en ren retro, en ren moro.
I mange år har bilutstillingen i Genève hatt en egen avdeling – ofte et stort telt på utsiden – stappfull av rariteter der fellesnevneren var så-nær-null-utslipp som mulig. I praksis: elbiler eller biler som gikk på gass.
Men de hadde en annen fellesnevner også: de aller fleste var underlige. Ofte på grensen til sære.
Nå finnes ikke denne spesialavdelingen lenger, jeg vet ikke hva det kommer av. Enten fordi det er for få av dem, eller fordi null-utslipp og sært er blitt så mainstream at du finner eksemplene på standene til de etablerte bilfabrikkene?
Men heldigvis er det alltid to-tre raringer i Genève, nok til at de kan fylle en egen stand. I år ramla jeg pladask for to av dem.
Retro
Den ene, Microlino, er så åpenbart basert på den gamle Isettaen at det er bare å gi seg over. Til og med døra i front er på plass. Og skaperen har såpass respekt for tradisjon og arv at han trekker linjen tilbake til originalen: Iso Rivolta, og ikke BMWs tyske lisens-utgave.
Mannen bak forslaget, Wim Ouboter, er verdensmester i kick-boards. Ikke ante jeg det fantes så mange, og så forskjellige og med så mange konstruksjonsdetaljer, som etter at jeg hadde gått gjennomprodukt-katalogen til Micro – det fantes til og med elektriske versjoner.
Ting tyder altså på at det både er penger, kunnskap og fantasi bak denne lille to-seteren, utviklet i samarbeid med Universitetet i Zürich, og åpenbart ikke særlig mye lenger enn originalens tometeråtredve.
Nå vet vi ikke mye om tekniske data – bortsett fra at den skal kunne lades rett fra veggen og at det allerede er innledet samarbeid med en kinesisk bedrift som jobber i samme gate: Kandi Technologies.
Men akkurat i dette tilfelle er cute-faktoren mer enn nok for meg – pluss at noen fremdeles tør presentere et produkt der den eneste døren er plassert aller nærmest kollisjonen.
Hot rod
Den andre het eRod og var akkurat det. En elektrisk hot rod. Bygget av noe som heter Kyburz, som har bygget snusfornuftige el-kjøretøy i en halv mannsalder. Handicap kjøretøy, elektriske trehjulere for varetransport, elektriske sykler, el-traller for internt bruk – you name it, som det heter.
Men nå har de altså sprengt grensene, tatt en titt på Ariel Atomer og Caterhamer og KTM’er og kommet opp med sin egen tolkning av moro.
Jeg melder meg gjerne på. Når de forteller om 650 kg og 150 kW, høres det ut som alvor – selv om toppfarten er begrenset til 140 km/t. Folk som vet hvordan en elbil akselererer vil nok kunne skape seg et visst bilde av hva denne kan gjøre.
Den finnes riktignok i en 45 kW utgave også, og gjerne det – da er prisen «bare» så vidt på nordsiden av 30.000 sveitsiske francs. For den med de voksne spesifikasjonene snakker vi om rundt 100.000.
Du kan riktignok få den som byggesett, og sette den sammen selv, for 88.000 CHF.
Dette hadde virkelig vært noe å stille med i det typiske Tesla-miljøet.
(se bildegalleri under videoen)