Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lotus i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen

Lotus viser nye sider

Lotus Elise er 20 år i år, men hun dukker stadig opp i nye, og enda friskere utgaver.

Publisert Sist oppdatert

Elise Cup 250 er navnet på noe av det nyeste (jeg er forsiktig med å si DET nyeste i denne sammenheng, det virker nesten som «en ny uke – en ny Elise») i Elise-familien.

De sier også at det er den raskeste Elise noensinne, med 3,9 sekunder til 100 og 248 km/t. Takket være 240 hester fra den velkjente 1,8-liters Toyota-motoren og en vekt som er nede på 931 kg.

Alle elementene kjent fra den gamle Cup-utgaven er med, inklusive det nyutviklede Dynamic Performance Management-systemet som blant annet tillater deg litt større koreografi på vei eller bane.

Mest for veien
Men i Genève brukte vi også litt tid på de andre derivatene, Evora Sport 410 som smaker mer av luksus enn av maks moro på en track day.

1325 kg forteller sitt – det er mye i Lotus-sammenheng. 410 hester fra 3,5-liters V-sekseren hjelper selvfølgelig. Og typegodkjennelse for alle amerikanske stater forteller litt om hva denne er ment som.

Exige Sport 350 Roadster er heldigvis litt lettere, 1125 kg, og 345 hester fra den sammen V6-motoren, gjør den til den raskeste Lotusen – i hvert fall opp til 100: 3,7 sekunder. Seter i tartan-stoff er forresten alltid kult.

Kjappest
Men kulhets-prisen tok nok den nye 3-Eleven. Tyske Sport Auto har allerede hatt den med ut på Hockenheim – den korte delen av banen, og nå står den på toppen av bladets Hockenheim-liste.

1.06,2 brukte Lotusen, neste mann er Porsche 918 Spyder med en tiendedel mer. Gumpert Apollo endte på 1.07:2 og Radical SR3 SL på 1,08:1.

Det betyr nok en Nordsløyfe-tid på godt under 7 minutter.

Her har vi V6-motoren igjen, denne gangen med 460 hk. Med vekt godt under 1000 kg har vi mer enn 500 hk/tonn i denne pakken.

Det er mengder av Elise-konstruksjonsdetaljer i denne også, men chassiset er spesielt for denne modellen og karosseriet er bygget av et lettvekts kompositt-materiale.

Null til 100 på 2,9 sekunder og ca. 290 km/t fortelles det om. Dessuten skal det bare bygges - du gjettet det? - 311 eksemplarer av denne modellen de neste to årene.

Powered by Labrador CMS