Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Ny Tiguan på veien

Andre generasjon Tiguan er på plass i Norge til sommeren. Vi har kjørt årets viktigste nyhet fra Volkswagen og byr på våre førsteinntrykk.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?
Tiguan er Volkswagens utfordrer i det kompakte SUV-segmentet. Modellen er blant de mest solgte i klassen i Norge, og siden lanseringen av første generasjon i 2007 er det solgt 20.600 nye Tiguan her.

Nå lanseres andre generasjon av den populære modellen, og som Golf, Passat og en rekke andre modeller fra VW-gruppen, er den basert på den fleksible MQB-plattformen som sørger for lavere vekt og økt vridningsstabilitet.

Tiguan er første SUV på MQB-plattformen, men i løpet av et par år vil det komme nye modeller også fra Skoda og Seat. Det vil også komme en forlenget Tiguan med tre seterader, primært for det kinesiske markedet, men modellen blir også tilgjengelig i Europa. Disse bilene skal produseres i Brasil mens den vanlige Tiguan bygges i Wolfsburg.

Motor / drivverk?
Ved lanseringen tilbyr Harald A. Møller Tiguan Tiguan med to alternative motorer, en 2,0-liters TDI med 150 hester samt en 2,0-liters TSI bensinmotor med 180 hk – begge i kombinasjon med 4Motion firehjulsdrift og DSG girkasse.

Med 2.0 TDI leveres Tiguan i tre utstyrsnivåer, Trendline, Businessline og Highline.

I løpet av 2016 kommer flere nye motorer samt biler med forhjulsdrift. På bensinfronten lanseres 1,4-liters motorer med 125 eller 150 hk og en 2,0-liter med 220 hk. Ytterligere fire dieselvarianter kommer, alle tolitere, med 115, 190 og 240 hestekrefter.

Les mer og se priser her

Ved lanseringen i Frankfurt høsten 2015 viste Volkswagen en konseptbil med plug-in hybrid drivlinje. Selv om Volkswagen ikke slipper noen offisiell informasjon om denne, anser vi det som sannsynlig at en slik variant vil komme på markedet i løpet av et par år. Teknologien er jo allerede på plass i Golf og Passat.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Nye Tiguan er vokst og blir blant de romsligste i klassen. Akselavstanden er strukket med 77 mm og den totale lengden med 60 mm. Det gir et bagasjerom på 510 liter med baksetene i normal posisjon, 50 liter mer enn forgjengeren.

Baksetene kan skyves 18 cm i lengderetningen, deles i forholdet 60:40 og legges ned så man får et helt flatt gulv. Da øker kapasiteten til henholdsvis 615 og 1655 liter. Med baksetene i fremre posisjon elimineres imidlertid all benplass i baksetet.

Tiguan har en tillatt tilhengervekt på inntil 2,5 tonn som er meget høyt i denne klassen. I tillegg har den bakkeklaring og off-road-egenskaper som er bedre enn de fleste konkurrenter.

De to høyeste utstyrsnivåene har en rikholdig utstyrsliste. I tillegg finner du alt du måtte ønske tilgjengelig som ekstrautstyr.

Hvordan er den å kjøre?
Komfort er høyt vektlagt, og bilen er stillegående og takler ujevnheter i underlaget på eksemplarisk vis. Ved presselanseringen kjørte vi primært en 150-hesters 2.0 TDI med 4Motion og 7-trinns DSG. Girkassen er blant de kjappeste og mest effektive på markedet.

Dette er trolig en kombinasjon flestepartene av de norske kundene vil velge.

Vi fikk også en kort tur i en 2.0 TSI med 180-hesters bensinmotor. Denne er meget stillegående og sprek og verd å vurdere som alternativ til 2.0 TDI.

Vi prøvde oss også i en lett terrengløype. Volkswagen presiserer at Tiguan ikke er noen off-roader, men den tar seg lett frem på dårlige kjerreveier og vil ta deg frem til hytta selv om det har falt noen centimeter snø.

Tiguan kan leveres med en off-road pakke som gir større angrepsvinkel (25,6 grader) i terrenget og gir bilen et røffere uttrykk.

Hvem passer den for?
Alle som ønsker en kompakt og praktisk SUV eller stasjonsvogn med god fremkommelighet. Tiguan velges av unge familier så vel som eldre mennesker som ønsker en bil med litt høy sittestilling som alternativ til en bil i Golf-klassen.

Konkurrenter?
Mest solgte modeller i det kompakte SUV-segmentet i 2015 var Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4 og Mazda CX-5 som alle ble solgt i over 3000 eksemplarer. Men selv i sitt siste leveår plasserte Tiguan seg på syvendeplass i segmentet med 1446 biler ifølge registreringstall fra OFV. www.ofvas.no

I år har importøren et salgsmål på 3000 biler, og hvis de lykkes med det vil Tiguan med stor sannsynlighet være helt i toppsjiktet i andre halvår.

Dette liker vi:

Moderne design, praktiske egenskaper, høy kvalitetsfølelse.

Dette liker vi ikke:

Noe støy fra dieselmotoren.

FAKTA VW Tiguan 2.0 TDI 150 hk 4Motion DSG

Motor:

4-syl. turbo dieselmotor, 1968 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/3500-4000 o/min.

Dreiemoment:

340 Nm v/1750-3000 o/min.

Mål LxBxH:

449 x 184 x 163 cm

Akselavstand:

268,1 cm

Bakkeklaring:

180 mm

Egenvekt m/fører:

Ikke oppgitt

Tillatt totalvekt:

Ikke oppgitt

Maks hengervekt:

2500 kg

Bagasjerom:

510-1655 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

9,3 sek.

Toppfart:

201 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,56 l/mil

CO2:

147 g/km

Pris fra:

kr. 404.500 (Trendline)

Pris som prøvekjørt:

kr 449.900 (Businessline)

Powered by Labrador CMS