-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Facelift for BMW GT
Tiden er moden for en oppdatering av 3-serie GT. Det innebærer ny teknikk og nye og oppdaterte drivlinjer.
Gran Turismo, eller GT, er det minst utbredte medlemmet av BMWs 3-serie. Likevel ble det registrert rundt 300 slike i fjor, drøyt 20 prosent av det totale 3-seriesalget på 1353 biler.
Tallene hittil i år viser at salget holder seg på tilsvarende nivå, på tross av at de andre 3-seriemodellene, sedan og stasjonsvogn, er ute i nye og oppdaterte utgaver.
- BMW 3-serie Gran Turismo er en populær modell i Norge. Kundene er gjerne ute etter en kompakt bil med god bagasjeplass og baksetekomfort, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
- Vi forventer at salget vil opprettholdes på nåværende nivå, men for øyeblikket er det den ladbare 330e det er mest interesse rundt. Og i motsetning til mange andre, så er vi leveringsdyktige, sier Gottschalk.
Egen nisje
Når det gjelder innvendig plass er Gran Turismo utvilsomt det smarteste alternativet i 3-serien. 20 cm ekstra lengde gir baksetekomfort på nivå med en 7-serie. Et bagasjerom på 520 liter er identisk med det en 5-serie sedan kan oppvise.
3-serie Gran Turismo har ingen direkte konkurrenter hos erkerivalene Audi eller Mercedes, men de som velger å kjøpe den har trolig vurdert en stasjonsvogn eller en sedan fra et av disse merkene. Et mer sportslig alternativ er 4-serie Gran Coupé.
I forbindelse med ansiktsløftet innføres LED tåke- og hovedlys som standard. LED er også det som gjelder i baklysene. Avhengig av dine preferanser kan du velge en standardbil eller en av stilartene Sport Line, Luxury Line eller M Sport.
Drivlinjer
Totalt tilbys 3-serie GT med 8 alternative motorer, manuell eller automatisk girkasse og bakhjuls- eller firehjulsdrift (unntatt 318d).
Bensinmotorene spenner fra 184 til 326 hestekrefter mens dieselutvalget strekker seg fra 136 til 313 hk.
Bensinmotorene er nye for denne modellserien mens dieselmotorene er oppdaterte utgaver av de som har vært brukt tidligere, med utslippsreduksjon på inntil 14 prosent. Et helt nytt alternativ er 325d med 224 hk og et dreiemoment på 450 Nm.
Den «nye» 3-serie Gran Turismo kommer på markedet i juli, og BMW Norge forventer å ha prisene klare i slutten av juni.
Her er utvalget:
320i | 330i | 340i | 318d | 320d | 325d | 330d | 335d | |
Slagvolum (ccm) | 1998 | 1998 | 2998 | 1995 | 1995 | 1995 | 2993 | 2993 |
Effekt (hk) | 184 | 252 | 326 | 150 | 190 | 224 | 258 | 313 |
Moment (Nm) | 290 | 350 | 450 | 320 | 400 | 450 | 560 | 630 |
Aks. 0-100 (sek.) | 8,0 | 6,1 | 5,1 | 9,3 | 7,8 | 6,4 | 5,7 | 4,9 |
Toppfart (km/t) | 230 | 250 | 250 | 210 | 230 | 240 | 250 | 250 |
Snittforbruk (l/mil) | 0,61 | 0,59 | 0,70 | 0,45 | 0,46 | 0,47 | 0,51 | 0,56 |
CO2 (g/km) | 139 | 134 | 159 | 117 | 120 | 124 | 135 | 148 |
Lengde (mm) | 4824 | |||||||
Bredde (mm) | 1828 | |||||||
Høyde (mm) | 1508 | |||||||
Akselavstand (mm) | 2920 | |||||||
Bagasjerom | 520-1600 liter |