-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kul Audi A5-tralle for Katrine og Kalle
DINKs (Double Income No Kids) ble et begrep på 1980-tallet. Audis nye A5 coupe er en bil for nettopp dem.
– Det er anslagsvis et marked for å selge rundt 100 biler av denne modellen årlig.
Det sier Harald Edvardsen-Eibak som er Audi-direktør hos importøren Harald A. Møller
Markedet for Audi A5 Sportback, femdørs versjonen som lanseres i januar neste år, er vesentlig større. Da er salgspotensialet fort vekk på 500 til 600 biler årlig. Konkurrentene til A5 coupe er i første rekke Mercedes Benz C-klasse Coupe og BMW 4-serie.
Foruten coupeen som lanseres i oktober i år, og Sportback som kommer i januar 2017, så kommer også en «tupè-versjon» – altså kabriolet – i mars neste år. Da er modellprogrammet komplett.
Første generasjon av Audi A5 coupe kom på markedet i 2007. I 2012 fikk bilen en såkalt facelift med nye designelementer, nytt utstyr og nye motorer. Totalt er det solgt nærmere 1000 nye Audi A5 coupe i Norge siden modellen ble lansert.
Mer futt og mindre avgass
Motorprogrammet for A5 består av tre dieselmotorer og to bensinmotorer.
Effekten på minste bensin- og dieselmotor er begge på 190 hestekrefter, og det er snakk om firesylindrede tolitere. Det finnes også en sintere toliters bensinvariant på 252 hestekrefter, samt en sekssylindret treliters diesel som leveres med enten 218 hestekrefter eller 286 gamper.
Ryktene sier også at bilen muligens noe senere vil bli tilgjengelig med en mindre motor på 150 hestekrefter, men dette er ikke bekreftet.
Sammenliknet med den forrige modellen er effekten økt med omkring 17 prosent, mens forbruket er redusert med inntil 22 prosent.
Bredden på bilen er krympet med en snau centimeter, mens lengden er økt med snaue fem centimeter. Akselavstanden er økt med 1,3 centimeter og vekten er redusert med 60 kilo. Et par ekstra tannbørster blir det også plass til i koffertrommet som har fått ti liter større volum og nå rommer 465 liter.
Sint og komfortabel
Undertegnede fikk en prøvetur med 252 hestekrefters bensinvarianten. En nydelig kraftpakke med moment i massevis, kvikk gassrespons og nydelig eksoslyd. I kombinasjon med firehjulstrekksystemet quattro og S tronic er denne trolig den mest fornuftige i forhold til ytelser og pris. Apropos priser. Disse er ikke fastsatt.
– Vi arbeider for fullt med å forhandle prisene, men de er foreløpig ikke klare, sier Edvardsen-Eibak.
Han vil ikke si noen om hvorvidt prisene blir lavere eller høyere enn på dagens modell.
– Det eneste som er sikkert er at bilen får mer utstyr i grunnversjon enn utgående modell så i forhold til dette blir prisen konkurransedyktig, sier den norske Audi-direktøren.
Under lanseringen i Portugal i helgen ble det også anledning til å prøvekjøre den minste dieselmodellen på 190 hestekrefter. Den er grei nok, men undertegnede mener at en bil i denne klassen og med så vidt sportslige egenskaper fortjener en bensinmotor. Dieselmotoren har for øvrig også noe hard gange, og ved gasspådrag selv på motorvei er det ingen tvil om at det sitter en oljebrenner under panseret.
De aller mest hissige
Tradisjonen tro kommer det også versjoner med fire eksosrør. S5 har fått flunkende ny 3 liters V6 med turbo. Det betyr 354 gamper, 500 newtonmeter moment og stillestående til 100 på 4,7 sekunder.
Ryktene forteller også om en kommende RS5 som er vesentlig mer ekstrem. Blant annet skal det visstnok kun være dørene som er identisk med A5/S5. Alle andre deler av karosseriet får en annen utforming, men Audi har foreløpig ikke sagt noe om denne modellen. I første rekke er det nå A5 og S5 som gjelder, og Audi-entusiastene har helt klart noe å se frem til.