Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept
Cadillac Escala Concept

Cadillacs nye A7

Hvis du liker Audis designspråk, spesielt slik det er uttrykt ved A7-modellen, og hvis du liker amerikanere, kan du jo håpe at Cadillacs Escala-konsept blir virkelighet.

Publisert Sist oppdatert

Da Cadillac for en ukes tid siden fortalte at de skulle komme til Pebble Beach og hele Monterey-uken med en ny konseptbil, som virkelig skulle definere den moderne Cadillac, så jeg for meg noe som skulle befinne seg på toppen av næringskjeden.

Kanskje ikke så til de grader «up yours» som gamle Sixteen (som for meg er den mest storartede Cadillac noensinne), men i hvert fall noe som skulle være litt mer krom og Star Spangled Banner enn det vi får se nå.

For det første ser den ganske kompakt ut – jeg har ikke målene ennå, ingen data faktisk, bortsett fra at motoren er V8 på 4,2 liter med utsjaltbare sylindre. For det andre ser den også ganske europeisk ut.

Selv ikke boomerangeffektene (nede foran fordørene, og oppe, bak siderutene) er noen signatur lenger – alle har slike nå. Rart ikke Nike gir opp sin snart – så imitert og misbrukt den logoen har blitt.

Og for det tredje ser den egentlig ganske tilbakeholdende, beskjeden ut – har ikke en Cadillac rett til å være litt brautende? Baklysene er vel det eneste som har litt personlighet her? Lys møter børstet aluminium møter glass møter karosseri i en dyp eksplosjon av linjer – ser veldig bra ut, i hvert fall på bilder.

Interiøret har også sine gode, diskrete, sider. En ting er de store, lett krumme, OLED-skjermene omgitt av skinn, men setene og dashbordet i en blanding av stoff og skinn ser både komfort & luksus ut.

Det er mulig det er sjefens skyld. Johan De Nysschen ble hentet fra Infiniti for ganske nøyaktig to år siden. Da var han ganske nøktern og ga ofte et klart uttrykk for god smak. Selv halvannet år i New York har åpenbart ikke vært i stand til å bryte ned det.

(Og før jeg får sinte mailer – jeg mener New York!: Det tok ikke lang tid for De Nysschen, etter at han ble ansatt av Generalen i Detroit, å flytte Cadillacs hovedkvarter til NY. Det var ikke en måte å få applaus fra Tigers eller Red Wing-publikumet på.)

Men ting er allikevel litt interessante her. Escala-navnet på den nye er jo like i nærheten av det etablerte Escalade, og det nye konseptet er ikke mer eksotisk enn at det er bygget på samme plattform som CT6.

Og har altså samme bakhjulsdrift som produksjonsbilen, men har lagt på 2 sylindre til.

Litt flaut kanskje, en amerikansk bakhjulsdrevet V-åtter som ser ut som en europeer.

Men jeg regner med at de vet hva de vil, for ved presentasjonen sa De Nysschen at «Escala er et mulig bidrag til vår eksisterende produktplan – selvfølgelig avhengig av hvordan markedet utvikler seg».

Jeg håper Cadillacs designspråk blir litt dristigere igjen i fremtiden. Denne bilen er åpenbart så fersk at den må være utviklet under det gamle regimet.

Jeg har en følelse av at den nye designsjefen, Michael Simcoe viser litt mer Crocodile Dundee-takter. Han har tross alt vært designsjef i macho Australia i ganske mange år, før han kom til GM 1. juli.

Powered by Labrador CMS