-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Moke x 2 i Paris
Det er nesten litt mystisk. Samtidig, på Paris-utstillingen dukket det opp to, så å si identiske, elektriske versjoner av gamle, gode Mini Moke.
Når ble den siste «offisielle» Mini Moke bygget? 20 år siden? 25? Jeg vet i hvert fall at de siste kom fra Leyland-fabrikken i Portugal.
Egentlig var det et under at bilen ble bygget i det hele tatt. Alec Issigonis, mannen bak den opprinnelige Minien, var ikke akkurat noen spøkefugl. Men han hadde sitt eget damptog i hagen, så han hadde åpenbart sansen for det litt bisarre.
Og du kan jo ikke akkurat kalle Moke for main stream – det er vel det eneste seriebygde som virkelig har nærmet seg de italienske karosserifabrikkenes beach special.
Og i det regnestykket tar jeg med både Mehari og Rodeo.
Det har nok vært noen forsøk på å gjenopplive bilen, blant annet i fjerne strøk der man ikke er så opptatt av utslipp og sikkerhet og komfort og slike trivialiteter.
Sist jeg så etter var det italienske mc-fabrikken Cagiva som satt på rettighetene. Men ikke før nå, i Paris, har vi sett noen skikkelige forsøk på å få litt fart på temaet igjen her på kontinentet.
Den ene heter Nosmoke, og det betyr ikke at det er forbud mot røyking, men navnet betyr Vår Moke «for vi får ikke lov til å kalle bilen Moke».
Det tror jeg ikke de andre visste, for den heter virkelig Moke, med webadresse moke.fr. Begge ser helt utvilsomt ut som det de er ment å være, og spesifikasjonene er sjukt like.
Begge måler for eksempel 318 x 145 x 155 cm. Begge veier 550 kg uten batterier, og begge har en elmotor på 10 kW matet av 8 vanlige 12 Volts blybatterier. Dessuten påstår begge at de ikke er de samme bilene.
(For ordens skyld: originalen målte 305 x 130 x 140 cm, og veide 400 kg – i hvert fall i starten).
Det er forresten noen små forskjeller også, som ikke er enkle å forklare. Den ene lover 100 km rekkevidde, den andre 80. Og mens Moke ber om 15.000 euro for sin, skal Nosmoke ha 16.000. De kan til gjengjeld levere en svakere modell som er lovlig for 16-åringer.
Jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke disse småtassene skulle ha livets rett. Som munter beach-flip er de jo ideelle, og skal du ha en Fiat 600 med peddikmøbler og full strandpakke, må du snart betale en million.