-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Oppdatert Mazda 6
Normalt bruker vi begrepet facelift når en bilmodell får en midtlivs oppdatering. Men i tilfelle Mazda6 er utseendet nærmest uforandret. Teknikken skjer det derimot interessante ting med.
La oss først gjøre unna endringen som er synlige fra utsiden. Den finner du på speilhusene som nå er utstyrt med blinklys. Dessuten kan de vippes inn automatisk for første gang i denne modellen.
Nytt og mer betjeningsvennlig er også multifunksjonsrattet i skinn. Bryterne er mer forseggjort og mer logisk plassert og rattet leveres med varme – en deilig detalj på kalde vinterdager.
Head-up displayet er forbedret med klarere kontrast og farger, og når du først har justert høyden riktig, endres denne dersom setet løftes eller senkes slik at du slipper å foreta innstilling på nytt om du låner bort bilen din.
Styrehjelp
Men den smarteste og mest betydningsfulle nyheten i sekseren er et system Mazda kaller GVC – for G-Vectoring Control. Systemet blir standard i 2017-modellene av Mazda6 og lillebror Mazda3.
Effekten tilsvarer den en racerfører benytter med venstrebremsing og skyver ekstra vekt til forhjulene idet man entret en kurve for å få maksimalt grep på forhjulene. I stedet for å bruke bremsene griper Mazda inn i momentfordelingen fra motoren.
Så snart man vrir på rattet inn i en kurve, benytter GVC momentet til å skape deselerasjon som gir økt trykk på fremvognen og dermed bedre grep. Når sjåføren igjen holder en konstant styrevinkel gjennom kurven, letter trykket foran for å sikre maksimalt grep for bakhjulene.
Effektivt
GVC fungerer i alle hastigheter og på alle underlag. Selv på rettstrekker, hvor man normalt må foreta små korreksjoner på grunn av ujevnheter i asfalten, tar GVC opp disse og gjør at man slipper å kontrollere med små rattutslag.
Vi prøvde systemet i nye Mazda6 på tørr asfalt i Spania, og selv om vi ikke hadde en bil uten systemet å sammenligne med, føltes det som vi tok oss gjennom kurvene mer uanstrengt, enten vi satt i førersetet eller i passasjersetet.
Se video av hvordan systemet fungerer her
Siden GVC kun styres av software og ikke trenger ekstra komponenter, har det ingen påvirkning for bilens vekt. Igjen har Mazda funnet en genistrek som nok vil inspirere andre bilprodusenter til å finne tilsvarende løsninger.
Vi ser virkelig frem til å prøve systemet på norske vinterveier – gjerne kombinert med firehjulsdrift.
GVC blir som nevnt standard i nye Mazda6 og Mazda3 og vil etter hvert finne veien også til de øvrige Mazda-modellene som alle har Mazdas egenutviklede Skyactiv-teknolgi.