2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63
2017 Mercedes-AMG E63

Den råeste E-klassen

Nye Mercedes-AMG E63 har drift-modus og 612 hestekrefter.

Publisert Sist oppdatert

Ingen skal påstå at E-klasse kun er en gubbebil. For gjennom flere generasjoner med AMG-varianter har Mercedes virkelig vist at E-klassen kan være både Dr. Jekyll og Mr. Hyde.

Det gjelder i aller høyeste grad siste generasjon. I jordlige farger, sedan-utførelse og moderat utstyrsnivå, kan kanskje E-klasse fremstå som noe konservativ – teknologiske fremskritt til tross.

Men la gjengen i Affalterbach få litt tid med bilen, og magiske ting skjer.

Utvendig er den nye AMG-en nesten litt mildere enn forrige generasjon, men se litt nøyere etter, og du vil oppdage breddede skjermer, store bremser (402 mm karbonskiver for de med størst lommebok!) og små detaljer som skiller den fra en E200d med hatt på hylla.

2017-utgaven av E63 markerer også et veiskille for power-sedanen: Nå er ikke bakhjulene alene om fremdriften. Firehjulsdrift blir nemlig standard på E63 – både i «vanlig» versjon og i S-versjon.

For som AMG har hatt for vane å gjøre, kommer også den nye E-AMG-en i to versjoner.

Moroa starter på 571 hestekrefter, men jeg blir ikke forbauset om S-versjonen blir den mest populære. 612 hestekrefter, 850 Newtonmeter og, hold deg fast, drift-modus!

Vi kjenner funksjonen fra Ford Focus RS, hvor den har en egen knapp, og for å aktivere den i E63 er det følgende triks som gjelder:

Sett bilen i «Race»-modus, girkassen i manuell modus og deaktiver ESP. Da sendes alle kreftene til bakhjulene, og herjingen kan begynne.

Er det dragrace som frister mest, kan bilen også by på «launch control». Den fungerer som i for eksempel Porscher og RS-modellene til Audi: Venstrefoten på bremsen, og gi full gass. Når optimalt turtall er nådd, slipp bremsen og skyt fart.

0-100? 3,4 sekunder i S-utgaven.

Alt dette er det Mercedes’ 4-liters V8 som sørger for – motoren vi kjenner først og fremst fra AMG GT, nå bare enda kraftigere enn noen gang tidligere.

Riktignok er ikke Mercedes de første som bryter 600 hk-grensen for store sedaner – Audi gjorde det med sin RS6 Performance, for eksempel – men AMG-en er betydelig raskere enn sin Ingolstadt-konkurrent.

Men en ny A6 er ikke langt unna, og med BMWs nye 5-serie allerede under testing til å bli M5 er det ingen tvil om at muskelkampen blant de tyske premiumprodusentene ikke tar slutt helt enda …

Mercedes-AMG E63 fikk sin offisielle debut på Los Angeles-utstillingen, og leveringene begynner utpå våren. Og første bil ut er «Edition 1»: En E63S-variant med spesielle felger, egen «Night black magno»-lakk, fartsstriper (viktig!) og gule interiørdetaljer.

PS: Lurer du på miljø-aspektet, kan jeg opplyse om sylinder-kutt (sylinder 2, 3, 5 og 8 deaktiveres ved lav motorbelastning) og 0,89 liter per mil – for både E63 og E63S.

Powered by Labrador CMS