Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show
Ny Lexus LS presentert på Detroit Auto Show

Lexus flotter seg i LS med all tenkelig luksus

Kronprins Haakon var tidlig ute og sikret seg Lexus LS 600h. Ny LS som akkurat er vist i Detroit byr på mer komfort, mer sikkerhet, mer sofistikert teknologi og samtidig lavere forbruk. Så kanskje på tide å skaffe siste modell?

Publisert Sist oppdatert

Gedigen er rett ord for Lexus LS, en bil for de store anledninger og for kongelig transport. Med tvers gjennom ny LS som akkurat er vist på Detroit Auto Show flytter Lexus nivået nok et hakk opp og tar på ny opp kampen med BMWs 7-serie og Mercedes S-klasse.

FOR AMERIKA
Men utgaven som amerikanerne nå er presentert for, LS 500, med twin-turbo V6-motor, 421 hk/600 Nm og ti trinns automatgirkasse får du neppe se i Norge, selv om bilen med firehjulsdrift tar deg til 100 km/t på 4,5 sekunder. Motor og girkasse brukes allerede i LC 500 og erstatter V8-motoren i LS 460.

– Dette kan jeg ikke si noe sikkert om, men jeg antar at Europa-varianten presenteres i Genève om et par måneder, og at den kommer til Norge senere på året, sier Espen Olsen, informasjonssjef for Toyota/Lexus i Norge.

LS i Europa blir hybrid, som forgjengeren og som de fleste andre Lexus-modeller. Data på hybriden foreligger ikke, men da Lexus viste konseptet på LS i form av LF-FC i Tokyo i høsten 2015 var den høyst hybrid.

KUPELIGNENDE
Men om drivlinjen blir annerledes, endres ikke selve bilen som nå er flyttet over på en forlenget utgave av Lexus' nye arkitektur for luxusbiler (GA-L), en plattform den deler med LC 500 Coupé.

Mer hellende hekk bringes kupéelementet inn i LS uten at det går ut over den innvendige plassen. Nye LS er både lengre, bredere og lavere. Modellen presentert i USA oppgis å være 5,23 meter lang.

I arbeidet med å forbedre bilens veiegenskaper skjerpet Lexus demperytelsene, slanket dernest bort 90 kilo vekt og la til firehjulsstyring.

MASSIV KOMFORT
Med 28 veis regulering av fører- og passasjersetet skal det mye til at du sitter bedre noen plass hjemme. Selvfølgelig inviteres du til å aktivere kjøling og programmerbar massasje i alle setene. Naturligvis skal det være slik.

Ei heller kommer du til å bli plaget med støy i LS. Motstøy sørger for at Mark Levinson-anlegger fungerer perfekt.

Lexus sier i pressemeldingen som følger bilen at store framskritt er gjort for å gjøre Lexus LS så trafikksikker som mulig, både aktivt for å unngå ulykkene og passivt om det likevel skulle smelle.

Der konkurrenten Tesla opptrer svært offensivt i forhold til å tilby elementer av selvkjøringsteknologi, snakker Lexus knapt om det. Det er likevel å anta at Lexus har forberedt sin nye luksusbil på det faktum at den under enkle trafikkforhold kan komme til å måtte kjøre selv om få år.

Powered by Labrador CMS