-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hybrider mot diesel
Er dieselmotor fortsatt det beste motoralternativet for familiestore SUV-er? Om vi ikke har alle svarene i denne testen hvor tre av de mest kjøpte familie-SUV-ene utfordrer VW Tiguan, drøfter vi problemstillinger du bør tenke over.
Først publisert i Bil 8/9-2016.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Selv så kort tid tilbake som for halvannet år siden hadde tre av fire SUV-er (75,2 prosent) fortsatt dieselmotor.
Men press fra miljøorganisasjoner og bilbransjehold beveget politikerne til rause innrømmelser for de ladbare hybridene, SUV-ene inkludert. Gjennom to budsjettperioder falt avgiftene som en stein.
Ved inngangen til juni i år sto derfor dieselvariantene for 42,1 prosent av SUV-salget, mens vanlige og ladbare hybrider hadde krøpet opp til 29,2 prosent.
I tillegg er Mitsubishi Outlander tredje mest bruktimporterte bilmodell – de aller fleste av dem ladbare og knapt kjørt en mil før de sendes til Norge fra markeder som ikke vil ha dem.
Se på dette oppsettet for engangsavgiften:
Mitsubishi Outlander PHEV kr. 12.232,-
Toyota RAV4 hybrid kr. 111.547,-
Mazda CX-5 – 150 hk kr. 136.741,-
VW Tiguan – 150 hk kr. 161.502,-
(Kilde OFV)
Jeg vil ikke her ta stilling til om dette er et riktig avgiftsnivå sett i forhold til den enkelte bilmodells miljøbelastning, men bare slå fast at kostbar teknologi med høy vekt (Outlander PHEV) kommer avgiftsmessig så gunstig ut at det er vanskelig å komme forbi den i valg av familiestor SUV.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata og poeng