GAC Trumpchi GS7

GAC Trumpchi GS7

GAC Trumpchi GS7

GAC Trumpchi GS7

GAC Trumpchi GS7

GAC Trumpchi GS7

GAC Trumpchi GE3

GAC Trumpchi GE3

GAC Trumpchi GE3

GAC Trumpchi GE3

GAC Trumpchi GE3

GAC Trumpchi En Spirit Concept

GAC Trumpchi En Spirit Concept

GAC Trumpchi En Spirit Concept

GAC viser mangfold i Detroit

Dette er tredje gang kinesiske Guangzhou viser biler på Detroit-utstillingen. Men det er første gang de har fått plass i hovedhallen. Da blir man tatt på alvor.

Publisert Sist oppdatert

Besøkende som ikke følger med trodde nok dette var en lite ærbødig spøk, en slags latterliggjøring av USAs nye president, for bilene som ble vist het faktisk Trumpchi.

GAC, som fabrikken fra Guangzhou forkorter navnet sitt ned til, selger faktisk personbilene sine under det navnet. SUV-ene derfra heter Changfeng, vare- og lastebiler heter Gonow og bussene heter GAC.

Stor fabrikk er det også, blant Kinas fem største, mengder av joint ventures, statseid og notert på Shanghai-børsen.

Og altså på plass i Detroit med tre nye biler. Det hadde de i 2013 også, da de var der for første gang – men også med tre debutanter som imponerte. I 2015 var de tilbake, da med sin GS5 SUV. Men begge gangene var de plassert på sidelinjen i forhold til den store utstillingen.

I år sto de på hovedgulvet, fikk masse tid til sin avdukings-pressekonferanse og fikk en pressedekning som tyder på at de tas på alvor.

De sa da også at de regnet med å ha sine første biler på markedet i USA i løpet av 2018.

Zhang Fan er navnet på designsjefen hos GAC. Han er tidligere Mercedes-mann (nyeste A-Klassen blant annet) men bestemte seg for å flytte hjem for fire-fem år siden.

Han og hans folk må ha jobbet som gale, alle de tre bilene som dukket opp i Detroit ble vurdert både som spennende designuttrykk, og som biler med helt opplagte muligheter på markedet.

-Vi har forpliktet oss til å bli en seriøs medspiller i et globalt marked, sier Zhang. –derfor er våre design originale, ikke kopier av andre, men samtidig med et uttrykk som gjør dem klare til internasjonal lansering.

Riktignok har disse utstillingsbilene en del spesielle detaljer. Bambus i interiørene, for eksempel. Kanskje vil det vise seg brukbart – det er i hvert fall attraktivt.

Eller hva med et lite bonsai-tre midt mellom baksetene på en av bilene?

– Jeg hadde en konseptbil med et lite akvarium en gang, forteller Zhang. – Men da begynte folk å lure på hvordan jeg skulle få fisken til å overleve. Her har vi imidlertid laget en app til telefonen din som gir beskjed hver gang den trenger vann eller frisk luft.

Et interaktivt bonsai-tre? Det er ikke sikkert han mener det helt alvorlig.

Men GS7 er grav alvorlig. En direkte konkurrent til BMW X3, så lenge vi bare går etter de statiske inntrykkene. Her med en 2-liters firer på 198 hk, med en sekstrinns automat.

Denne skal i salg i Kina om en måned, og er altså helt gryteklar.

GE3 er den første bilen fra GAC som er basert på en ren el-plattform. En kompakt hatchback med rekkevidde på rundt 300 km. Den enslige elmotoren har 160 hk.

Så har vi nummer tre da. EnSpirit heter den, en ren konseptbil, plug-in hybrid, og med form som en SUV med coupé taklinje. Velkjente spesifikasjoner her også. Atkinson-firer på 1,5 liter kombinert med en el motor som alene kan gi 80 km rekkevidde.

De som var der påstår at dette faktisk var en ganske overbevisende forestilling. Så får vi se da om GAC blir den første første-divisjon spilleren som begynner å konkurrere i USA.

Powered by Labrador CMS