-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
BMWs nye lasteskip
BMW-kunder som ønsker seg stasjonsvogn får snart et nytt alternativ. Her er nye 5-serie Touring.
Mens de første sedaner er på plass i Norge i disse dager, må de som skal ha en 5-serie Toring smøre seg med tålmodighet frem til sommeren. Men den kan være verd å vente på – BMW lover en bil som er elegant og kjøreglad med mer plass og komfort enn forgjengeren.
Les våre førsteinntrykk av 5-serie sedan
– BMW 5-serie Touring har vært en svært populær modell de siste 25 årene. I juni lanseres den femte generasjonen, med en kombinasjon av erketypiske BMW-egenskaper og en rekke innovasjoner, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.
– Den nye stasjonsvognen tilbyr mer teknikk, bedre plass, lavere vekt og et luksuriøst og sportslig preg.
Stadig større
En lengde på 494 cm er en økning på 36 mm fra forgjengeren. Bredden er 187 cm og høyden 150 cm. Akselavstanden mangler 2,5 cm på tre meter, og bagasjerommet svelger unna et volum på 570 liter – en økning på 10 liter, men fortsatt langt unna E-Klassens 640 liter.
Legges bakseteryggene ned, øker volumet til 1700 liter (+ 30 liter). For enkel tilgang til bagasjerommet er det også mulig å åpne vinduet i bagasjeromsluken separat – en klassisk BMW-detalj som mange setter pris på.
Nyttelasten har økt med opptil 120 kg samtidig som egenvekten er redusert med opptil 100 kg.
BMW lover at det innvendige volumet for passasjerene også er større enn tidligere.
– Spesielt merkes dette godt for baksetene, hvor man nå kan nyte enda bedre benplass. Det er også verdt å merke seg at baksetene er brede nok for plassering av tre barneseter ved siden av hverandre, heter det i pressemeldingen.
Mye å velge i
Som vanlig skofter det ikke på avansert tilleggsutstyr når BMW lanserer en ny 5-serie. Siste generasjon iDrive infotainment-system har mulighet for touchscreen hvor man selv kan posisjonere de ulike ikonene.
5-serie kan selvsagt leveres med «Gesture control», først introdusert i 7-serien, som gir føreren mulighet til å styre funksjoner i bilen ved hjelp av enkle håndbevegelser i.
iDrive-systemet kan også sørge for automatisk oppvarming av seter og ratt ved en valgt utetemperatur.
Ved lanseringen i juni tilbys først følgende modeller:
Sammenlignet med forrige generasjon er drivstofforbruket redusert med opptil 11 prosent. Kort tid etter lansering utvides tilbudet av motoralternativer, også med xDrive firehjulsldrift.
Mange håper nok det også innebærer en ladbar hybrid med samme løsning som i 530e iPerformance sedan.
*Eks. leveringskostnader
Rimeligste modell blir cirka 40.000 kroner dyrere enn en tilsvarende sedan, men tillegget varierer etter hvilken drivlinje man velger. Sammenlignet med forgjengeren er prisene ganske like, noe som muliggjøres av reduserte avgifter.
Blant det norske standardutstyret finner man LED hovedlys, parkeringssensorer foran og bak, automatisk avblendbare speil (utvendig også innklappbare), sportsratt i skinn, lastesystem for baksetene (40:20:40 deling), ConnectedDrive online-tjenester, del-elektriske seter, alarm, luftfjæring på bakaksel og takrails.
- Nye BMW 5-serie Touring får sin verdenspremiere på bilutstillingen i Geneve i mars, men de første modellene kan bestilles allerede i dag, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
BMW 520d Touring, 190 hk manuell | Fra kr 532.000 |
BMW 520d Touring, 190 hk automat | Fra kr 547.000 |
BMW 530d xDrive Touring, 265 hk automat | Fra kr 713.000 |
BMW 540i xDrive Touring, 340 hk automat | Fra kr 817.500 |
Modell: | Dreiemoment: | 0-100 km/t: | Toppfart: |
520d Touring, 190 hk (manuell) | 400 Nm | 8,0 sek | 230 km/t |
520d Touring, 190 hk (automat) | 400 Nm | 7,8 sek | 225 km/t |
530d xDrive Touring, 265 hk (aut.) | 620 Nm | 5,6 sek | 250 km/t |
540i xDrive Touring, 340 hk (aut.) | 450 Nm | 5,1 sek | 250 km/t |