BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring
BMW 5-Serie Touring

BMWs nye lasteskip

BMW-kunder som ønsker seg stasjonsvogn får snart et nytt alternativ. Her er nye 5-serie Touring.

Publisert Sist oppdatert

Mens de første sedaner er på plass i Norge i disse dager, må de som skal ha en 5-serie Toring smøre seg med tålmodighet frem til sommeren. Men den kan være verd å vente på – BMW lover en bil som er elegant og kjøreglad med mer plass og komfort enn forgjengeren.

Les våre førsteinntrykk av 5-serie sedan

– BMW 5-serie Touring har vært en svært populær modell de siste 25 årene. I juni lanseres den femte generasjonen, med en kombinasjon av erketypiske BMW-egenskaper og en rekke innovasjoner, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

– Den nye stasjonsvognen tilbyr mer teknikk, bedre plass, lavere vekt og et luksuriøst og sportslig preg.

Stadig større
En lengde på 494 cm er en økning på 36 mm fra forgjengeren. Bredden er 187 cm og høyden 150 cm. Akselavstanden mangler 2,5 cm på tre meter, og bagasjerommet svelger unna et volum på 570 liter – en økning på 10 liter, men fortsatt langt unna E-Klassens 640 liter.

Legges bakseteryggene ned, øker volumet til 1700 liter (+ 30 liter). For enkel tilgang til bagasjerommet er det også mulig å åpne vinduet i bagasjeromsluken separat – en klassisk BMW-detalj som mange setter pris på.

Nyttelasten har økt med opptil 120 kg samtidig som egenvekten er redusert med opptil 100 kg.

BMW lover at det innvendige volumet for passasjerene også er større enn tidligere.

– Spesielt merkes dette godt for baksetene, hvor man nå kan nyte enda bedre benplass. Det er også verdt å merke seg at baksetene er brede nok for plassering av tre barneseter ved siden av hverandre, heter det i pressemeldingen.

Mye å velge i
Som vanlig skofter det ikke på avansert tilleggsutstyr når BMW lanserer en ny 5-serie. Siste generasjon iDrive infotainment-system har mulighet for touchscreen hvor man selv kan posisjonere de ulike ikonene.

5-serie kan selvsagt leveres med «Gesture control», først introdusert i 7-serien, som gir føreren mulighet til å styre funksjoner i bilen ved hjelp av enkle håndbevegelser i.

iDrive-systemet kan også sørge for automatisk oppvarming av seter og ratt ved en valgt utetemperatur.

Ved lanseringen i juni tilbys først følgende modeller:

Sammenlignet med forrige generasjon er drivstofforbruket redusert med opptil 11 prosent. Kort tid etter lansering utvides tilbudet av motoralternativer, også med xDrive firehjulsldrift.

Mange håper nok det også innebærer en ladbar hybrid med samme løsning som i 530e iPerformance sedan.

*Eks. leveringskostnader

Rimeligste modell blir cirka 40.000 kroner dyrere enn en tilsvarende sedan, men tillegget varierer etter hvilken drivlinje man velger. Sammenlignet med forgjengeren er prisene ganske like, noe som muliggjøres av reduserte avgifter.

Blant det norske standardutstyret finner man LED hovedlys, parkeringssensorer foran og bak, automatisk avblendbare speil (utvendig også innklappbare), sportsratt i skinn, lastesystem for baksetene (40:20:40 deling), ConnectedDrive online-tjenester, del-elektriske seter, alarm, luftfjæring på bakaksel og takrails.

- Nye BMW 5-serie Touring får sin verdenspremiere på bilutstillingen i Geneve i mars, men de første modellene kan bestilles allerede i dag, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Priser og standardutstyr:

BMW 520d Touring, 190 hk manuell

Fra kr 532.000

BMW 520d Touring, 190 hk automat

Fra kr 547.000

BMW 530d xDrive Touring, 265 hk automat

Fra kr 713.000

BMW 540i xDrive Touring, 340 hk automat

Fra kr 817.500

Modell:

Dreiemoment:

0-100 km/t:

Toppfart:

520d Touring, 190 hk (manuell)

400 Nm

8,0 sek

230 km/t

520d Touring, 190 hk (automat)

400 Nm

7,8 sek

225 km/t

530d xDrive Touring, 265 hk (aut.)

620 Nm

5,6 sek

250 km/t

540i xDrive Touring, 340 hk (aut.)

450 Nm

5,1 sek

250 km/t

Powered by Labrador CMS