-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Pop-up på ramme alvor
Airbus sto det på den minimalistiske bybil-poden til Italdesign. Det var ikke helt enkelt å forstå hvorfor, før man så opp.
Dette beskrives, grav alvorlig, av både Italdesign – som er en seriøs partner i Volkswagen Gruppen, og Airbus som ikke er mindre seriøs (€ 67 mrd. omsetning i fjor, 134.000 ansatte) som en flyvende-bil drøm som endelig går i oppfyllelse.
PopUp kaller de resultatet av at de har sittet og tenkt sammen. De kom altså frem til et «modulært, helelektrisk, null-utslipps system som er bygget for å frigjøre noen fra trafikk-korker i tettbygde strøk.»
«PopUp ser for seg et modulsystem for multi-modal transport som gjør bruk av både landevei og luftrom».
De har jobbet ut fra et 2030-scenario og presenterer altså et tre-nivå opplegg:
- En kunstig intelligens plattform som bruker informasjoner om reisemåter- og ruter til å planlegge alternative scenarier som skal muliggjøre en sømløs reise-opplevelse.
- Et kjøretøy bygget som en kapsel for passasjerer som kan kobles til to forskjellige og uavhengige moduler, bakkemodulen og luftmodulen. Andre transport-instrumenter, for eksempel tog eller Hyperloop, bør også kunne ta med seg passasjer-poden.
- En interface modul som kan «snakke» med brukere i et fullstendig virtuelt miljø.
Det var alvoret, og så legges det også til at PopUp kombinerer fleksibiliteten til en liten to-seter med friheten og farten til en VTOL, og kombinerer dermed både bil- og fly-opplevelsen.
I sentrum star altså den lille to-seteren, en virkelig hi-tech monocoque av karbonfiber som måler 2,6 meter i lengden, 1,4 i bredde og 1,5 i høyden.
Til vanlig er den koblet oppå en bakkemodul – en elmotorisert plattform med fire hjul. Den måler 5 x 4,4 meter og blir til en autonom drone som da på mest effektiv måte kan frakte pod’en fra A til B.
Og når øvelsen er over finner både bakke- og luftmodulen tilbake hjem, der de kobler seg opp mot en ladestasjon og venter på nye oppdrag.
Men ser du virkelig for deg mengder av 4,4 x 5 meters moduler som skal løfte på mer enn fire kubikk og summe gatelangs? Og har du noen gang hørt om åtte propeller som kontra-roterer lydløst?
Jeg fikk også en klar følelse av at dette prosjektet ikke har noe som helst å gjøre med et annet som drives av Airbus, som heter Urban Air Mobility og som har lovet oss en levende prototype – kanskje i løpet av dette året.
Så tror jeg på Genève-drømmen?
Nei.
Oppi dette fremtids-sirkuset er det enkelt å overse bilen deres, ZeroUno, som faktisk skal i produksjon.
Vi har riktignok vist deg den før, men jeg må trekke meg litt: den ser faktisk mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder.
Fremdeles litt ungguttedrøm, ja visst, men faktisk mer tilbakeholdende enn de første bilene ga inntrykk av.
På standen påsto de at de allerede hadde fått de første bestillingene.
La meg bare kort gjengi alle de spesifikasjonene vi ikke hadde forrige gang:
Den måler 485 x 120 x 197 cm og har en akselavstand på 265 cm. Motoren er som sagt 5,2-literen fra konsernet, V10, 610 hk og 560 Nm – det hele ved 6500 omdreininger. 7-trinns kasse med manualer under rattet.
Når de også forteller firehjulsdrift høres det nesten ut som det er Lamborghini hele veien under skallet. Selv om 73 liters bensintank ikke er standard der.
Var det gøy å fantasere litt fremtid i et par minutter på Italdesign-standen?
Ja, definitivt.