-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
SMARTere enn noen gang med liten elbil
Å kjøre elektrisk småbil er ganske Smart. Så heretter blir Smart bare å få kjøpt som elbil i Norge. Pris fra 169.900 kroner.
Smart er som katten. Den har ni liv, og selv om mange økonomer har forsøkt å avlive prosjektet, lever Smart i beste velgående.
Men heretter et det bare de elektriske variantene som gjelder i Norge. Det kan i det minste gi Smart Forfour et løft.
Her er prisene:
* Smart Fortwo – kr. 169.900,-
* Smart Forfour – kr. 179.900,-
* Smart Fortwo cab – kr. 189.900,-
Småbil, innvender du? Ja, selv i et svært begrenset minibilmarked i Norge rullet det like fullt i fjor ut drøyt 2000 elektriske trillinger (Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero) og VW e-Up.
Her har Smart Forfour en reell mulighet fordi den med lengde på 3,50 meter er nesten like stor som e-Up, kjører minst like godt og har samme motoreffekt (81 hk mot 82 hk).
Fordelen kommer fram i prisen ved at Smart Forfour koster nesten 30.000 kroner mindre enn e-Up.
Riktignok er prisen på Fortwo 10.000 kroner lavere, men jeg er ikke sikker på om Norge har urbane nok byer for akkurat den modellen – med unntak av kabrioletversjonen, en morsom tass til 189.900 kroner.
Smart Fortwo Electric kabriolet må være det ultimate kafekjøretøyet på skyfrie sommerdager. Så jakter du en elektrisk kabriolet, så melder Smart Fortwo seg til tjeneste.
Smarts produksjonshistorie skrives tilbake 1998. Allerede rett etter lanseringen gikk det galt. En av bilene endte i en grøftekant med bakluka ned og nesa rett i været. A-klasse-problematikken til Mercedes hadde nå nådd Smart, og det var krise.
Krisene skulle komme til å stå i kø. Særlig de økonomiske. Smart ble fra dag én et tapssluk for Mercedes, og har vel strengt tatt vært det til 2014-lanseringen av tredje generasjon.
I 2004 var Mercedes inne på eiersiden i Mitsubishi, og for å spare penger samutviklet de to småbilen som skulle bli til Mitsubishi Colt og Smart Forfour.
For Smarts del solgt Forfour så elendig at allerede etter et par år forsvant den ut av produksjon.
Mange år senere inngikk Daimler/Mercedes-Benz utviklings- og produksjonssamarbeid med Renault med Smart som det første felles personbilprosjekt: Renault Twingo som tvilling til Smart Forfour, og med Fortwo kun som en forkortet utgave av Forfour.