Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tata / Tamo i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tamo Racemo

Tamo Racemo

Tamo Racemo

Tamo Racemo

Tamo Racemo

Tamo Racemo +

Tamo Racemo +

Tamo Racemo +

Tamo Racemo +

Tamo Racemo +

Tata-racer og VW-samarbeid

Tata-sjefen, Günther Butschek, hadde noen travle messedager. Først fortalte han om et VW-samarbeide ingen hadde ventet, deretter avduket han en racerbil som ingen hadde ventet.

Publisert Sist oppdatert

Man kan jo lure på hva den neste overraskelsens hans vil være? At Jaguar-Land Rover (som han også er sjef for) begynner å tjene ordentlige penger igjen kanskje?

Ikke mye hadde vært hyggeligere enn det.

Men foreløpig får vi holde oss til de to overraskelsene vi kjenner til.

Avtalen med VW ble underskrevet fredagen før utstillingen åpnet. Det dreier seg om litt mer enn en intensjonsavtale. De skal jobbe konkret sammen på definerte prosjekter – og Volkswagen har sagt at det er Skoda som skal bestyre avtalen på vegne av VW-Gruppen.

I motsetning til de andre VW-merkene begynner Skoda å få et visst fotfeste også i markeder som VW selv har hatt problemer med.

Og for VW betyr det selvfølgelig at de håper å få et litt bedre fotfeste i India. Det var jo det de prøvde med Suzuki-avtalen som endte svært surt, like før VW fikk annet å tenke på for halvannet år siden.

Interessant marked å være til stede på, India, man regner med mer enn 7 millioner biler per år der, etter 2025. I fjor var salget på 3,4 millioner.

Men med Tata merkelig fraværende. Kia og Zuki har to tredeler til sammen.

Se heller ikke bort fra at dette betyr at VW igjen kan blåse liv i lavprisbil-planene sine i tillegg til den skrapte MQB-modellen, spesielt for Kina, som vi regner med at de skal vise i Shanghai i april.

Tata hadde faktisk tatt med to produksjonsmodeller til Genève.

Nexon, med en 1,5 liters diesel-firere og Tigor, som hadde en ny tresylindret 1,2 liters motor. Bortsett fra at vi fikk målene på bilene, snaue 4 meter ganger 168 ganger 154 for Tigor, og litt bredere og høyere for Nexon, var de veldig diskrete med informasjonene.

Men på bilene sto det at dette var spesialutgaver, «Geneva Edition» het de. Akkurat den er litt vanskelig å forstå, for begge bilene hadde rattet til høyre. Hva det har med Genève å gjøre er vanskelig å forstå.

Men om vi ikke fikk vite, for eksempel, hestekrafttallet på den nye bensinmotoren, fikk vi klar beskjed om at uansett hva den har i Tigor, så kan den gi mer.

Butschek, som har lang fartstid hos Daimler, før han tok et avbrekk i Airbus, har nå opprettet en egen merkevare under Tata-paraplyen. Tamo (gjett hvor det navnet kommer fra) er ment som en motorsportdivisjon på likhet med for eksempel Nissans Nismo eller Toyotas Gazoo.

Og hjertelig velkommen skal de være, hvis dette første eksemplet, Racemo, indikerer hva de er i ferd med.

Det er en peppy liten bombe av en coupé dette her, med en døråpning som er så frekk at egentlig burde den være reservert for mye heftigere, og prestisjetunge, sportsbiler.

(artikkelen fortsetter)

I Genève ble den vist i tre utgaver, den hvite sivilistversjonen, og så en som var bygget som en komplett banebil. Den siste versjonen er nok den som blir mest populær.

Den heter Play Racemo + og ble vist i det interaktive spill-miljøet du finner i Forza Horizon 3.

Bilen er, ikke overraskende, tegnet i Torino, der Tata har hatt et designstudio siden 2010 – og jeg syns vel det er første gang vi virkelig har fått se at de kan få til noe som dette i Europa.

Resten kommer vel fra India regner jeg med, både den nye modul-plattformen som de kaller MOFlex (eller MMS for Multi-Material Sandwich) og utviklingen av den lille motoren som imidlertid leverer 188 hk og 280 Nm.

Jeg aner ikke hva bilen veier, men det er sikkert ikke mye. Ikke har noen fortalt meg hva den måler heller, men jeg forsøkte å gå den opp og fant ut at den er litt kortere enn en Fiesta, kanskje som en Fiat 500. Men den var to håndbredder bredere enn Fiestaen og var nesten ikke høy i det hele tatt.

Jeg regner med at det kommer mer presise informasjoner med tiden. Chassiset så proft ut, med parallellogram, og selvfølgelig heftige skiver, rundt baut.

– Vi har bygget vår merkevare Tamo på ny teknologi, ny forretningsplan og nye partnerskap, sa Butschek tre dager etter at han hadde vært begeistret for VW-samarbeidet.

– Racemo er det første resultatet av Tamos arbeid og er et kvantesprang, både teknologisk og emosjonelt, inn i fremtiden.

Han fortsatte med noe om den nye generasjonen av Indias oppkoblede ungdom, at en slik bil vil kunne bli en del av deres digitale ecosystem og at Tamo derfor også vil kunne være med på å vekke ungdommens interesse for moder-merket Tata.

Sikkert en god idé – kom gjerne med flere slike biler som denne. Og fort.

Men vær kanskje litt forsiktig med altfor fancy uttrykk.

Denne bilen byr på en «phygital» opplevelse.

Du vet ikke hva det er?

Selvfølgelig en blanding av fysisk og digital!

Så hvorfor være så konservativ? Skriv like godt at den byr på en #phygital opplevelse, så har vi en ny knagg med en gang.

Powered by Labrador CMS