-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Korando i bakgrunnen
Ssangyoung viste enda en konseptbil i Genève i år. Denne gangen skal de få oss til å tenke tilbake til 90-tallet. Til Korando. Men uten firehjulstrekk.
Ssangyong startet faktisk med Korando. Men det var koreansk lisensproduksjon av Jeep CJ-7, som ble omdøpt for det lokale markedet. Senere kom egenutviklede Korando-modeller, også godt kjent her hjemme – og de var alle firehjulsdrevne.
Men det er en slik 90-taller Ssangyong vil ha oss til å tenke på. Både på bilder og i tekst antyder de slektskap mellom den nye konseptbilen, XAVL, og 90-tallets Korando.
Hvorfor skjønner jeg ikke. Den var ikke akkurat veldig moderne i design, men den hadde noe som den nye ikke har, nemlig 4x4.
Slik den sto i Genève hadde ikke XAVL-en akkurat det nei, her var det bare forhjulsdrift.
Dessuten hadde den en design som lente seg nok på Tivoli til å være ganske spennende, og et interiør som egentlig var svært bra.
Litt her og litt der
Vi kan jo ikke snakke om plagiat når man faktisk har hentet noe av det beste både fra BMW, Audi, Range Rover og Tesla – da går det hele plutselig opp i en egen helhet.
Men siden vi er inne på Range Rover. Noe av styrken med den nye Velar er at den hadde de store flatene langs sidene, nesten helt uforstyrret av skulpturering. XAVL hadde derimot valgt et helt annet formspråk.
Der sidene ut som om de var meislet ut med huljern, der du til og med fikk gode og tydelige referanser til både forskjerm, bakskjerm og til og med stigtrinn.
Du får avgjøre selv hva du foretrekker – selv er jeg veldig i tvil.
Nær forestående?
På den ene siden ble det sagt at ikke noe er avgjort om produksjon av denne bilen. Men svært detaljerte spesifikasjoner tyder på at den er helt gryteferdig allerede.
463 x 187 x 164 cm og akselavstand på 278 cm høres veldig eksakt ut.
Og når Johng-Sik Choi, CEO hos SsangYong, forteller at det er denne syv-personers versjonen som skal være forhjulsdrevet, når den etterpå kommer som femseter vil også firehjulsdrift bli en opsjon – da kan vi jo ikke tro annet enn at den er klar for produksjon.
Særlig også nå drivlinjen er så tydelig beskrevet for denne konseptbilen: en 1,5-liters bensin eller en 1,6-liters diesel. Med seks trinns manuell eller automat.
Hvem i all verden har hørt om fritt valg av girkasser for en konseptbil?
Den vil bli kunne bli en interessant konkurrent til Santa Feer, Sorentoer og Skodiaqer.