SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong XAVL Concept

SsangYong fortid og fremtid

SsangYong Korando

Korando i bakgrunnen

Ssangyoung viste enda en konseptbil i Genève i år. Denne gangen skal de få oss til å tenke tilbake til 90-tallet. Til Korando. Men uten firehjulstrekk.

Publisert Sist oppdatert

Ssangyong startet faktisk med Korando. Men det var koreansk lisensproduksjon av Jeep CJ-7, som ble omdøpt for det lokale markedet. Senere kom egenutviklede Korando-modeller, også godt kjent her hjemme – og de var alle firehjulsdrevne.

Men det er en slik 90-taller Ssangyong vil ha oss til å tenke på. Både på bilder og i tekst antyder de slektskap mellom den nye konseptbilen, XAVL, og 90-tallets Korando.

Hvorfor skjønner jeg ikke. Den var ikke akkurat veldig moderne i design, men den hadde noe som den nye ikke har, nemlig 4x4.

Slik den sto i Genève hadde ikke XAVL-en akkurat det nei, her var det bare forhjulsdrift.

Dessuten hadde den en design som lente seg nok på Tivoli til å være ganske spennende, og et interiør som egentlig var svært bra.

Litt her og litt der
Vi kan jo ikke snakke om plagiat når man faktisk har hentet noe av det beste både fra BMW, Audi, Range Rover og Tesla – da går det hele plutselig opp i en egen helhet.

Men siden vi er inne på Range Rover. Noe av styrken med den nye Velar er at den hadde de store flatene langs sidene, nesten helt uforstyrret av skulpturering. XAVL hadde derimot valgt et helt annet formspråk.

Der sidene ut som om de var meislet ut med huljern, der du til og med fikk gode og tydelige referanser til både forskjerm, bakskjerm og til og med stigtrinn.

Du får avgjøre selv hva du foretrekker – selv er jeg veldig i tvil.

Nær forestående?
På den ene siden ble det sagt at ikke noe er avgjort om produksjon av denne bilen. Men svært detaljerte spesifikasjoner tyder på at den er helt gryteferdig allerede.

463 x 187 x 164 cm og akselavstand på 278 cm høres veldig eksakt ut.

Og når Johng-Sik Choi, CEO hos SsangYong, forteller at det er denne syv-personers versjonen som skal være forhjulsdrevet, når den etterpå kommer som femseter vil også firehjulsdrift bli en opsjon – da kan vi jo ikke tro annet enn at den er klar for produksjon.

Særlig også nå drivlinjen er så tydelig beskrevet for denne konseptbilen: en 1,5-liters bensin eller en 1,6-liters diesel. Med seks trinns manuell eller automat.

Hvem i all verden har hørt om fritt valg av girkasser for en konseptbil?

Den vil bli kunne bli en interessant konkurrent til Santa Feer, Sorentoer og Skodiaqer.

Powered by Labrador CMS