Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600
Hennessey VelociRaptor 600

Pickup med mye attåt

Det er noe vi ikke har i Europa: en Hennessey som kommer og forteller at du trenger 600 hester til i gårdsbilen din.

Publisert Sist oppdatert

For de aller fleste skulle jeg tro at en standard F-150 Raptor er grei nok. Ford har brukt masse aluminium i denne moderne konstruksjonen, så den drar ikke på altfor mye flesk.

Og når du får den med 3,5-liters V-sekseren, så byr den tross alt på 405 hester og 690 Nm.

Så kommer John Hennessey med tryllestaven sin og sier at dette holder ikke. «La meg bygge den om for deg, så du får en VelociRaptor», foreslår han innsmigrende.

Les også: Grenseløse Hennessey

Du sier ja takk, og ikke før du vet ordet av det så har du en dobbelkabin bestselger-Ford med plan, 605 hester og 840 Nm.

Det er faktisk ikke en kjempejobb han har gjort på motoren din, det går på innsugning, en oppgradert turbo med en større intercooler og en ny dobbel eksos. Pluss en ny ECU som sørger for at man får litt nytte av disse nye delene.

Men da har du noe som gjør nulltilhundre på 4,2 og som sikkert får det til å kile under høyrefoten ved mange anledninger.

Selvfølgelig selger Hennessey deg masse stash også, slik at bilen ser ut som det den er.

Men den kan bli mer enn det den er også. For hvis du legger 49.000 dollar oppå de 22.500 du allerede har betalt, kommer han med et Stage 2 turbokit og det som ellers hører med for å få den opp i 700 hk.

Dessuten kan du føye til et off-road kit som er forholdsvis enkelt, men ser veldig imponerende ut, og nå snakker vi nesten 25.000 til, et sett som har åtte tommers løftere, 37 tommers dekk og endret opphengning.

Med andre ord et sett som ikke bare ser veldig imponerende ut, men som også er det.

Jeg har dessverre en følelse av at når vi etter hvert møter Mercedes-Benz X-Klasse, så står det ikke noen smilende AMG-herrer ved siden av som er klar til å foreslå 800 hester og litt fancy off-road styling.

Sånn som dette er på en måte veldig amerikansk. Og samtidig veldig lite pretensiøst – de bare gjør det.

Riktignok ikke mer enn 100 ganger i året, hva Raptor angår.

Powered by Labrador CMS