-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nye sittegrupper i Genève
Dette må være verdens raskeste bakovervendte sofa. David Browns Speedback, med god polstring.
En Land Rover, til nød en Range Rover, med horisontal klappdør bak, slik at man kan sitte på den nederste og søke ly mot regn eller sol under den øverst, er en fast ingrediens i engelsk bil-romantikk.
Men en 500-hesters fastback med sofa under fastbacken og ryggen i fartsretningen, er kanskje litt i meste laget?
Det er i hvert fall hva David Brown bød på i Genève, og i forhold til de bilene han viste i Essen for et halvt år siden, er det opplagt at det har skjedd noe. Først og fremst fordi interiøret ser mindre håndbygget ut (les improvisert) enn originalen gjorde.
Historien er altså at vi har en herre med bilbygger ambisjoner. Han går til et firma som heter Envisage i Coventry (samme som mannen bak årets raritet, Black Cuillin, også gjorde – med helt tilsvarende oppdrag), og sammen kom de frem til dagens David Brown Speedback.
Du tar ikke mye feil hvis du syns karosseriet minner sterkt om en tidlig DB Aston Martin. DB 5 kanskje?
Det pussige er at de DB’ene er initialene til en annen David Brown – han som eide Aston Martin i ganske mange etterkrigsår. Hvis dette er tilfeldig at den ene DB tar etter den andre DB, er det ganske underlig.
Men «vår» DB valgte i hvert fall å bygge sitt på temmelig standard Jaguar XKR, 500 hester og alt det der. Og underlig nok – på tross av masse håndverk og skreddersøm, veier den ikke mer, så den byr på de samme ytelsene. 4,8 til 100 og 250 elektronisk låst.
Et stort sett håndbanket aluminiums karosseri, ekstrem skreddersøm på innsiden med mye ved og hud, en praktfull kvalitet på krommen og 14 lag lakk, er selvfølgelig med på å forklare prisen.
Men, likevel, £495.000 (før spesialønsker, men med pop-up sofaen bak) er kanskje i meste laget. Spesielt fordi alt som befinner seg foran føreren er så utrolig XKR – og henger overhodet ikke med i dagens luksussportsbil-fight.