David Brown Speedback GT
Foto: Jon Winding-Sørensen
David Brown Speedback GT
Foto: Jon Winding-Sørensen
David Brown Speedback GT
Foto: Jon Winding-Sørensen
David Brown Speedback GT
Foto: Jon Winding-Sørensen
David Brown Speedback GT
Foto: Jon Winding-Sørensen
David Brown Speedback GT
Foto: Jon Winding-Sørensen
David Brown Speedback GT
Foto: Jon Winding-Sørensen
David Brown Speedback GT

David Brown Speedback GT

David Brown Speedback GT

David Brown Speedback GT

David Brown Speedback GT

David Brown Speedback GT

David Brown Speedback GT

David Brown Speedback GT

Nye sittegrupper i Genève

Dette må være verdens raskeste bakovervendte sofa. David Browns Speedback, med god polstring.

Publisert

En Land Rover, til nød en Range Rover, med horisontal klappdør bak, slik at man kan sitte på den nederste og søke ly mot regn eller sol under den øverst, er en fast ingrediens i engelsk bil-romantikk.

Men en 500-hesters fastback med sofa under fastbacken og ryggen i fartsretningen, er kanskje litt i meste laget?

Det er i hvert fall hva David Brown bød på i Genève, og i forhold til de bilene han viste i Essen for et halvt år siden, er det opplagt at det har skjedd noe. Først og fremst fordi interiøret ser mindre håndbygget ut (les improvisert) enn originalen gjorde.

Historien er altså at vi har en herre med bilbygger ambisjoner. Han går til et firma som heter Envisage i Coventry (samme som mannen bak årets raritet, Black Cuillin, også gjorde – med helt tilsvarende oppdrag), og sammen kom de frem til dagens David Brown Speedback.

Du tar ikke mye feil hvis du syns karosseriet minner sterkt om en tidlig DB Aston Martin. DB 5 kanskje?

Det pussige er at de DB’ene er initialene til en annen David Brown – han som eide Aston Martin i ganske mange etterkrigsår. Hvis dette er tilfeldig at den ene DB tar etter den andre DB, er det ganske underlig.

Men «vår» DB valgte i hvert fall å bygge sitt på temmelig standard Jaguar XKR, 500 hester og alt det der. Og underlig nok – på tross av masse håndverk og skreddersøm, veier den ikke mer, så den byr på de samme ytelsene. 4,8 til 100 og 250 elektronisk låst.

Et stort sett håndbanket aluminiums karosseri, ekstrem skreddersøm på innsiden med mye ved og hud, en praktfull kvalitet på krommen og 14 lag lakk, er selvfølgelig med på å forklare prisen.

Men, likevel, £495.000 (før spesialønsker, men med pop-up sofaen bak) er kanskje i meste laget. Spesielt fordi alt som befinner seg foran føreren er så utrolig XKR – og henger overhodet ikke med i dagens luksussportsbil-fight.

Powered by Labrador CMS