Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept
Genesis GV80vConcept

Genesis viser SUV-planer

De modellene vi har sett fra Genesis, luksusavdelingen til Hyundai, til nå, har ikke akkurat vært slik at vi har tatt bølgen. Men GV80, konsept-SUV-en på New York-utstillingen, tyder på at noe er på gang.

Publisert Sist oppdatert

Genesis er jo egentlig ikke skikkelig etablert ennå, men nå har de jo blant annet ansatt høyprofil designere, og kjører store annonsekampanjer i Europa – det er åpenbart at noe skjer og at vi har enda et Lexus/Infiniti-forsøk på gang.

Vi fikk i hvert fall en smak på designtankegang nå, da de viste et ganske stort SUV-konsept på New York utstillingen.

Det var ikke mange detaljer som fulgte med, ikke noe om mål, for eksempel, og ikke noe om muligheter for en tredje seterekke. Hva vi imidlertid kan se er at den ikke strekker seg så langt som i retning av Bentley’s Bentayga – det var det siste Luc Donckerwolke jobbet med før han forlot Bentley til fordel for koreanerne.

Dette er mer en bil i BMW X5 / Jeep Grand Cherokee-stil, stor og luksuriøs, men ikke SÅ stor og luksuriøs.

Dessuten har ikke designerne falt for fristelsen til å lage en coupé-silhuett – her er det ganske firkantet bakover, slik at man har nok tenkt mer på skikkelig takhøyde bak enn på å leke lav&elegant.

Vi kan vel også regne med at nå er Genesis-grillen definert, selv om den sikkert ikke vil bli så stor på limousine-versjonene. De smale sprekkene som skjuler hovedlysene blir nok også et tema vi kommer til å møte i fortsettelsen.

Her er det snakk om å bruke en «eksperiment brenselcelle-pakke», så derfor er luftinntakene under lyktene også ganske solide – de skal kjøle både hydrogen-avdelingen og bremser blir vi fortalt.

Det siste tyder bra. Det er ikke ofte man får servert en ny, stor SUV som er ment å bli kjørt så hardt at bremsene trenger spesiell kjøling. (Eller blir vi fortalt at bremsene er pyton, med sterke tendenser til fading?)

23-tommers hjul tyder imidlertid på at det blir god plass til store bremser der inne. Dessuten er vel dette en av de mest ekstreme hjulutrustningene vi har sett på et slikt SUV-forslag noen gang?

Innvending ser det veldig ut som elegant luksus. Det er åpenbart at mange kuer har måttet bøte med livet for å kle dette interiøret, og det er nok hogget en ekstra ask eller to også.

Mer spennende, og litt mer 2017, er det store dashbordet. «Formet som broen på et skip» blir det påstått, morsomt nok med et analogt speedometer, men det som virkelig preger anlegget er den store 22-tommers OLED-skjermen som sprer seg over hele broen.

Den kan betjenes og brukes av både fører og passasjer, med uavhengige sektorer og kontroller. Baksete-passasjerene har selvfølgelig sine infotainment-kilder også, og på grunn av den store sentral-tunnelen som man finner i hele leiligheten, er bilen i realiteten delt opp i fire distinkte sitteavdelinger. Hver med sin egen klima-sone også.

Drivlinjen kan vi bare gjette på, men det vage språket i introduksjons-infoen tyder i retning av det anlegget vi fant på Hyundais eksperiment-Intrado fra Genève for to år siden. En «plug-in brenselcelle» som også var satt opp med en 36 kW batteripakke som kunne lades fra plugg. Det hele med en rekkevidde på nesten 600 km.

Men slikt blir bare spekulasjoner. Og derfor er det jo også nærliggende å spekulere i at når denne kommer – og det er det ingen som tviler på vil skje – vil den først dukke opp med 5-liters V-åtteren og en ganske grei firehjulsdrift.

Powered by Labrador CMS