Christian Krognes i 2017-utgaven av BMW M6 GT3 på Nürburgring

Christian Krognes i 2017-utgaven av BMW M6 GT3 på Nürburgring

Christian Krognes i 2017-utgaven av BMW M6 GT3 på Nürburgring

Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes på Nürburgring
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i BMW M6 GT3

Foto: Peter Elbert
Christian Krognes

Christian Krognes
Foto: Peter Elbert
Christian Krognes i gokart
Foto: Privat
Christian Krognes i gokart
Foto: Privat
Christian Krognes i gokart
Foto: Privat
Christian Krognes i gokart
Foto: Privat
Pappa Jon Krognes i full sving som mekaniker
Foto: Privat
Christian Krognes i gokart
Foto: Privat
Christian Krognes i gokart
Foto: Privat
Christian Krognes i gokart
Foto: Privat

Under radaren – i ekstreme hastigheter

Han kjører en ekstrem BMW på verdens mest krevende racerbane. Likevel har svært få nordmenn hørt om ham. I helgen skal han gjennom årets tøffeste påkjenning, og gleder seg vilt!

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BIL

Christian Krognes (26) fra Hamar har mange gutters drømmejobb. Åtte ganger i året tar han med seg hjelm og kjøredress og drar til Nordsløyfa ved Nürburgring for å kjøre en BMW M6 GT3 – en bil som er rask nok til å hevde seg helt i toppen av det enorme startfeltet med over 200 biler. Og Christian er ofte mannen som setter de beste tidene på teamet selv om kollegene har langt mer erfaring.

Interessen for raske biler ble vekket tidlig.

– Mine foreldre var veldig interessert i Formel 1, så det ble til at jeg satt sammen med dem og tittet på løpene. Jeg var nok ikke mer enn 4-5 år da jeg insisterte på å stå opp midt på natta for å følge Australia Grand Prix, minnes Christian.

Ville ikke konkurrere
Sin første kjøreerfaring fikk han på en gokartbane som seksåring under en familietur til Sverige. Det første frøet var sådd, og snart ble det ukentlige turer til trening på KNA Vestoppland gokartbane ved Gjøvik – en tur på rundt åtte mil hver vei.

Det var gøy å trene, men Christian ville ikke konkurrere mot andre. Han var nemlig livredd for ikke å vinne.

– Uten foreldre som gadd å kjøre den lange turen, hadde ikke treningen vært mulig. Men far fikk etter hvert også en annen viktig rolle som motivator. Man kan nesten kalle det en tidlig utgave av det som på racingspråket kalles telemetri, der man analyser rundene på en datamaskin for å finne ut hvor man kan forbedre seg. Far tok sektortider med stoppeklokke, og på den måten kunne vi se hvor det var mulig å knipe tideler for å få en perfekt runde, erindrer Christian.

Han mener dette la det første grunnlaget til at han i dag har et meget analytisk tenkesett og kan gjøre mye av sine forberedelser før han i det hele tatt kommer til banen for å kjøre.

Fra gokart til bil
Fra 2002 begynte Christian å konkurrere og gikk gradene i gokart, fra Mini via ICA Junior og ICA til raske girkarter i KZ2. I alle klasser hevdet han seg i toppsjiktet nasjonalt så vel som internasjonalt.

I 2009 ble han invitert av Atle Gulbrandsen og Håkon Schjærin i Møller Bil Motorsport til å teste deres Audi TT på Nordsløyfa, og 19-åringen gjorde sakene så bra at han ble tilbudt et sete i fem løp påfølgende år.

– Vi hadde tro på Christian og ga ham sjansen i Møller Bil Motorsport i 2010. Det var imponerende at han i så ung alder matchet tempoet til oss andre på teamet, og dette ble også oppdaget av andre som ga han sjansen til å gå gradene videre. Det han har oppnådd de siste årene er enormt sterkt, både det tempoet han viser, men også det faktum at han har gått fra gokart til GT3-nivå omtrent uten å bruke egne penger, sier racerfører Atle Gulbrandsen, bedre kjent som Formel 1-kommentator i en årrekke.

Nye muligheter
Et konkurrerende team, LMS Engineering, fattet interesse for den raske unggutten, og foran 2011-sesongen tilbød de ham fast sete i sin Scirocco GT24 for hele sesongen. Christian ble raskt uoffisiell førstefører i teamet siden han var raskest både i kvalifisering og løp, uansett vær- og føreforhold.

Neste år vant teamet serien mens Christian ble kåret til juniormester etter syv seire i SP3T-klassen.

2013 ble brukt til å utvikle ny bil basert på en Audi TTRS, men Christian fikk med seg to løp som begge endte med seier. 2014 ble det igjen full sesong. Parallelt med utvikling av den nye bilen arbeidet teamet med perfeksjonering av dempere og dekk, og dette skulle få stor betydning for Christians videre karriere.

Headhuntet
– Det spesielle med VLN-serien er at teamene står fritt til å bruke de dekkene de vil. I de fleste andre serier er man låst til ett eller maksimalt to dekkmerker, men i VLN fins det ingen begrensninger, sier Christian.

– LMS Engineering har et tett samarbeid med Dunlop. Jeg sto for det meste av kommunikasjonen med ingeniørene og fikk etter hvert en god dialog med en av disse, Bernd Seehafer. Han spurte om jeg kunne tenke meg å jobbe med utvikling på deres testbane, og det så jeg på som god kjøretrening i tillegg til at det var spennende å være med på utviklingen, så jeg takket ja, sier Christian.

– Det skjer en enorm utvikling gjennom et år, dekkene vi benytter i starten av sesongen kan ikke sammenlignes med dem vi får på høsten. Dekkene er så hemmelige at de holdes langt unna konkurrentene. I et av fjorårets løp mistet en bil dekket på langsiden i 250 km/t, og sjåføren måtte værsågod stoppe bilen og løpe ut i skogen for å finne det løse hjulet. I motsatt fall hadde han blitt svartelistet for all fremtid av samtlige dekkleverandører, sier han.

Ugler i mosen
Høsten 2014 ble Krognes kontaktet av en tysker som ville ha ham som tredjefører sammen med to kjente racerførere. Han fikk vite at bilen var en Dodge Viper GT3, men alt annet var strengt konfidensielt frem til et planlagt møte i februar 2015.

– Møtet ble stadig utsatt, og jeg ante ugler i mosen. Til slutt trakk jeg meg fra prosjektet, og vet egentlig ikke hva som skjedde med planene videre bortsett fra at mannen bak trolig var en svindler som skulle prøve å tilegne seg sponsorpenger. Jeg kontaktet LMS Engineering for å høre om jeg kunne fortsette hos dem, men de hadde allerede sikret seg ny sjåfør.

Hva gjør jeg nå, tenkte Christian som var sulten på mer kjøring, men som ikke hadde til hensikt å betale for et sete.

Det store spranget
– I slutten av april fikk jeg en telefon fra Dunlop som lurte på hva slags planer jeg hadde for sesongen. De fortalte at de jobbet med et prosjekt og ba meg holde av helgen om tre uker. Jeg visste at det var helgen for 24-timersløpet på Nürburgring og ble selvsagt svært oppbragt og spent på å høre mer.

– Og joda, Dunlop hadde kjøpt seg inn på en Mercedes AMG SLS GT3-bil og ville ha meg som en av sjåførene, sammen med blant andre Rob Huff, tidligere verdensmester i Touring Cars.

Christian hadde aldri kjørt noe så heftig før, og hadde dessuten ikke sittet i en racerbil på over et halvt år. Så det kriblet ikke lite i kroppen da han sammen med sin far dro til Nürburgring for sin GT3-debut.

– Jeg var svært glad for å ha med far, for vi jobbet mye mentalt både før og mellom kjøringen. Jeg hadde også «kjørt mange runder» i en tilsvarende bil på video, så jeg var så godt forberedt som jeg kunne bli, men helt uten praktisk trening i en bil som dette. Den var rundt et minutt raskere på runden enn de bilene jeg hadde kjørt tidligere, så det var mye å lære på kort tid.

Best når det gjaldt
Det ble et vanskelig løp med regn og sol om hverandre. Christian visste det var viktig å ta vare på denne unike muligheten. Han holdt hodet kaldt og tok bilen velberget til mål, avsluttet sågar med å sette teamets beste tid på den siste runden.

Bilen endte på 10. plass totalt, og det hele ble en fantastisk opplevelse for unggutten fra Hamar som hadde løst de krevende oppgavene som ble lagt på hans skuldre på optimalt vis.

Høsten 2015 ble Christian igjen kontaktet av Dunlop som ville satse enda tyngre på VLN-serien der alle løpene går på Nürburgring.

Han fikk tilbud om å kjøre full sesong, inkludert 24-timersløpet, i en splitter ny BMW M6 GT3 driftet at Walkenhorst Motorsport. I tillegg ville de gjerne bruke ham til mer dekktesting på sin testbane. Og igjen gjorde Christian sine saker så bra at Dunlop har signert han for ytterligere to sesonger.

Mental styrke
Få nordmenn har nådd opp til et så høyt nivå som Christian Krognes befinner seg på, og de som har gjort det har enten hatt mye penger, en rik pappa eller meget gavmilde sponsorer.

Christian har vært bevisst på å bruke sine egne penger på å skaffe seg utdannelse og en jobb han trives med, og har aldri akseptert å betale for å dyrke sin store lidenskap.

– Jeg er fantastisk heldig som har fått denne muligheten, men det ligger mye jobb bak. Jeg kan sitte timevis på kveldene og studere video, og på den måten jobber jeg aktivt med å forbedre meg også mellom løpene. Den mentale treningen begynte i ung alder, og den er nok en viktig årsak til at jeg har nådd så langt som jeg har, avslutter Christian Krognes.

Han håper å kunne leve som racefører en dag, og med de prestasjonene han har vist har han store muligheter til å lykkes. I tillegg til åtte løp på Nordsløyfa skal han kjøre en tilsvarende bil i Blancpain GT Series – et slags uoffisielt VM for GT3-biler.

Det er nok bare et tidsspørsmål før Christian Krognes får enda større oppgaver slik at han kan leve av sporten.

– Jeg spår Christian en lysende fremtid i GT-racing, og jeg mener han også bør være en inspirasjon til andre unge racerførere fra Norge. Det er mulig å lykkes, og mulighetene i internasjonal GT-racing har aldri vært flere enn i dag, konkluderer Atle Gulbrandsen.

Denne helgen skal Christian slåss om seieren i 24-timersløpet på Nürburgring hvor rundt 200 biler stiller til start. Han stiller i den grommeste klassen med mulighet for å nå helt til topps, men det er mange om beinet og Norsløyfa biter hardt ved den minste feil.

Du finner all informasjon om løpet, samt live streaming og live timing, på www.24h-rennen.de

Powered by Labrador CMS