Feltmarskalk Montgomerys Rolls-Royce Phantom III
Feltmarskalk Montgomerys Rolls-Royce Phantom III
Feltmarskalk Montgomerys Rolls-Royce Phantom III
Feltmarskalk Montgomerys Rolls-Royce Phantom III
Feltmarskalk Montgomerys Rolls-Royce Phantom III
Feltmarskalk Montgomerys Rolls-Royce Phantom III
Feltmarskalk Montgomerys Rolls-Royce Phantom III
Feltmarskalk Montgomerys Rolls-Royce Phantom III
Feltmarskalk Montgomerys Rolls-Royce Phantom III
Feltmarskalk Montgomerys Rolls-Royce Phantom III
Feltmarskalk Montgomerys Rolls-Royce Phantom III

Nytt Fantom i RR-serien

Rolls-Royce skal altså presentere et nytt Fantom om noen uker. Mens vi venter mater de oss med litt historikk om forgjengerne og med informasjoner om hvilke biler de skal vise på en spesiell presentasjon.

Publisert Sist oppdatert

Vi har vært gjennom Phantom I - du kan se den her. Hvilken bil som skal representere Phantom II er vi ennå ikke blitt fortalt. Der er det faktisk en del staselig å ta fatt i.

Selv om motoren var den samme som satt i Phantom I, hadde toeren fått et helt nytt chassis som virkelig ga muligheter for coach-byggerne.

Men treeren er en skikkelig raring, og en av Montys favoritter.

Krigshelt
Feltmarskalk Sir Bernard Law Montgomery var kjent som en nøktern fyr, nesten en asket, men når det gjaldt biler skulle han ha det beste.

I løpet av andre verdenskrig – der han var med på å bli evakuert fra Dunkirk, ledet «Ørkenrottene» og seiret i slaget ved El-Alamein, ledet den allierte invasjonen på Sicilia og den 8. arme da de gikk i land på fastlandet, og planla D-dagen og hadde kommando over de allierte landstyrkene ved invasjonen – brukte han opp tre Phantom III.

Hvordan i all verden han fikk tid til å bruke dem er en gåte.

Den første av disse tre, en 1936-modell med karosseri fra Freestone & Webb, tilhørte opprinnelig sjefen for de engelske Talbot-fabrikkene, Frederick Wilcock, og det var en fyr som hadde peiling på biler!

Selebre passasjerer
Denne bilen brukte han frem til D-dagen, og i den transporterte han folk som Winston Churchill, General Eisenhower og Kong Georg den VI.

Det var et annet Fantom inne i bildet også, men den vi skal få se ble opprinnelig bestilt av Alan Samuel Butler, styreformann i De Havilland Aitcraft Co. Han fikk lurt HJ Mulliner til å bygge denne – og hvorfor i all verden han valgte frontruter som helte innover – som bakruta på den siste Anglia – er en gåte.

Kanskje han trodde det var strømlinjet? Engelsk flyindustri var aldri veldig god på aerodynamikk. I hvert fall påstår Rolls-Royce den dag i dag at bilen var 15 % mer strømlinjet enn standard-modellene.

Det skyldes i så fall ikke den underlige fronten, men kanskje fastbacken med reservehjulet på innsiden kan ha hjulpet litt.

Lang og tro tjeneste
Dette var en bil Montgomery brukte mye etter krigen også – også utenlands, for eksempel til NATO-hovedkvarteret utenfor Versailles.

Bilen beholdt han helt til 1962 – da var listen over prominente passasjerer blitt enda mye lenger.

Rolls-spesialistene P&A Wood i Essex har hatt bilen til behandling for å gjøre den klar til den store presentasjonen i slutten av måneden da den åttende generasjon Phantom skal debutere.

Powered by Labrador CMS