-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
München får sin eTaxi
I fjor var den en drøm. Nå har den hatt premiere på CeBit og har begynt å kjøre sine første turer hjemme i München.
Ved hjelp av både offentlig støtte og hjelp fra underleverandører har noen som kaller seg Adaptive City Mobility fått sine første biler på hjul.
Ideen er logisk: byer trenger ikke store SUV-er. Byer trenger små elektriske greier som har smarte løsninger for en rekke transportoppgaver.
City eTaxi kalles denne, og da skjønner man hva den er tenkt som. Superkompakt, men med plass til to der bak, i tillegg til føreren som sitter i midten foran.
Men den kan også brukes som varetaxi. Stor bakluke og baksetene ut, og det er plutselig gulvflate nok for en hel Europall og 1300 liter volum.
Den måler 3,30 x 1,48 x 1,66 meter og har en elmotor på 14 kW. Mer enn nok til bytrafikk.
Bilen stiller i samme kategori som for eksempel Twizy, L7e heter dette på byråkratisk, og den er designet av en som heter Peter Naumann. Det var også han som tegnet BMWs «lukkede» C1 scooter.
Han forteller om en modul-konstruksjon, der det er fort gjort å gjøre en pickup eller en ren varebil av den – også akselavstanden kan man enkelt endre.
Den har også en spesialitet som den er nokså alene om, foreløpig, når vi snakker strøm. I stedet for å hekte opp bilen til en kontakt, byttes hele batteripakken ut på få minutter.
Paul Leibold heter han som hadde ideen og har fått den gjennomført til dagens status. At han også har med seg Universitet i Aachen er en trygghet. Både StreetScooter, som nå er overtatt av Deutsche Post, og e.Go Life, en annen lovende bil vi snart skal møte på denne siden, har sitt utspring i det miljøet.
Leibold har allerede begynt å se langt. Han er for tiden svært opptatt av Beijing der de skal bytte ut 70.000 taxier med e-varianter.
Men først er det altså München sentrum som skal få gleden av den.