Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT

Ny Bentley Continental

Når Bentley lanserer tredje generasjon av sin Continental GT får du en unik kombinasjon av muskler og luksus.

Publisert Sist oppdatert

Det er kanskje å ta for hardt i når Bentley omtaler den som tredje generasjon, men selv om bilen er lett gjenkjennelig som en Continental GT og har tilnærmet samme mål som sine forgjengere, er det mye nytt i og under skinnet her.

Designen er tydelig påvirket av EXP 10 Speed 6 – den lekre konseptbilen vi møtte i Genève for to år siden.

Dermed fremstår nye Continental GT som mer dynamisk og sportslig enn dagens modell. Det kommer tydelig til uttrykk gjennom kortere overheng foran framhjulene.

Motoren er Bentleys (VW-gruppens) turbomatede 6,0-liters W12. I nye Continental GT yter den 635 hestekrefter og har et dreiemoment på 900 Newtonmeter i området mellom 1350 og 4500 omdreininger.

Omsatt til ytelser gir det null til hundre på 3,3 sekunder og en toppfart på 333 kilometer i timen.

Målene er omtrent uforandret med en lengde på 4805 mm, en bredde på 1954 mm og en høyde på 1405 mm. Akselavstanden er imidlertid strukket med rundt ti centimeter til 2851 mm. I bagasjerommet får du plass til 358 liter, nok til et par golfbagger.

Vekten på 2244 kg er fordelt med 55 prosent på framvognen og 45 prosent på bakhjulene. Ifølge Bentley er motoren flyttet litt bakover for å oppnå en bedre balanse.

Girkassen er en nyutviklet 8-trinns dobbel clutch automatkasse som erstatningen for den gamle automaten.

Lyktene er et kapittel for seg. Se på baklyktene som har samme utforming som eksosåpningene, eller frontlyktene som minner mer om edelstener enn billykter.

Selvsagt med LED matrix teknologi, alternativet måtte jo være laser når vi befinner oss på dette nivået av luksus.

Alle karosseriplater er utført i aluminium, men koffertlokket er støpt i kompositt-materiale for å spare vekt.

(artikkelen fortsetter)

Interiøret formelig oser luksus med skinn, edeltre, krom og store LCD-skjermer.

Den 12,3-tommer store LCD-skjermen er ikke tilfeldig montert slik at den stikker opp over dashbordet. Neida, her sitter den i et tresidig panel som i tillegg til den store skjermen inneholder tre analoge klokker, eller bare følger temaet på dashbordet for øvrig.

Instrumentpanelet er en variant av Audis Virtual Cockpit, men selvsagt perfeksjonert på Bentley-maner.

Dersom du ikke finner en farge du liker blant de 17 standard lakkfargene, kan du velge mellom 70 flere i det utvidede sortimentet. Innendørs kan du velge mellom 15 teppetyper, åtte tresorter og 15 trim-utgaver.

Men, det er alltid slik hos Bentley at du skal få det som du vil, så om du ønsker noe helt spesielt av farger og materialer, så fikser de det også så lenge du er villig til å betale kostnaden.

Foreløpig er nye Continental GT kun presentert med W12 under panseret, men regn med at V8-utgaven følger like etter lanseringen våren 2018. Vi skal nok ta en nærmere titt på nye Continental GT i Frankfurt.

Powered by Labrador CMS