Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo
Smart Vision EQ ForTwo

Smart konsept for bildeling

Daimler benytter et Smart konsept for å illustrere hvordan de ser for seg den autonome fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Smart Vision EQ ForTwo er en selvkjørende elektrisk pod som er ideell for urban mobilitet. Med sine kompakte dimensjoner er den nærmest den rake motsetningen til det autonome konseptet Mercedes viste i 2015.

Her har Daimler for første gang gått så langt som til å fjerne ratt og pedaler, de har jo ikke noen funksjon lenger.

Bilen, om vi kan kalle den det, inngår i Daimlers prosjekt med betegnelse CASE der de fire bokstavene står for Connected, Autonomous, Shared og Electric – de fire grunnpilarene i produsentens strategi og visjon for morgensdagens biler.

Connected (forbundet): En flåte med Smart-poder beveger seg rundt i byen, og brukerne bestiller dem for henting på ønsket adresse via sin smartfon. Frontpanelet hilser passasjerene velkommen – det er plass til to av dem.

Autonomous (selvkjørende): Siden pod’en er selvkjørende åpner den nye muligheter for personer som i dag ikke kjører bil, som eldre og synshemmede. Og bilene kan være i bruk 24 timer i døgnet, mens dagens biler i snitt brukes under en time om dagen.

Shared (delt): Vision EQ ForTwo skal ikke eies av enkeltpersoner, men deles av alle som har registrert seg for å benytte tjenesten. En stor fordel er at brukerne kan bestille henting hvor som helst innenfor en gyldig sone, og forlate pod’en der det måtte passe

Electric (elektrisk): Vision EQ ForTwo har selvsagt eldrift. Bakhjulene drives av en elmotor som henter energi fra et batteri med kapasitet på 30 kWt. Når pod’en ikke er på oppdrag finner den selv veien til nærmeste docking-stasjon for lading. Selvsagt med fornybar energi.

Det er ingen tvil om at vi må venne oss til løsninger som dette i årene fremover, så vi som liker å kjøre bil får kose oss med ratt, pedaler og motorlåt så lenge det tillates.

Powered by Labrador CMS