-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Smart konsept for bildeling
Daimler benytter et Smart konsept for å illustrere hvordan de ser for seg den autonome fremtiden.
Smart Vision EQ ForTwo er en selvkjørende elektrisk pod som er ideell for urban mobilitet. Med sine kompakte dimensjoner er den nærmest den rake motsetningen til det autonome konseptet Mercedes viste i 2015.
Her har Daimler for første gang gått så langt som til å fjerne ratt og pedaler, de har jo ikke noen funksjon lenger.
Bilen, om vi kan kalle den det, inngår i Daimlers prosjekt med betegnelse CASE der de fire bokstavene står for Connected, Autonomous, Shared og Electric – de fire grunnpilarene i produsentens strategi og visjon for morgensdagens biler.
Connected (forbundet): En flåte med Smart-poder beveger seg rundt i byen, og brukerne bestiller dem for henting på ønsket adresse via sin smartfon. Frontpanelet hilser passasjerene velkommen – det er plass til to av dem.
Autonomous (selvkjørende): Siden pod’en er selvkjørende åpner den nye muligheter for personer som i dag ikke kjører bil, som eldre og synshemmede. Og bilene kan være i bruk 24 timer i døgnet, mens dagens biler i snitt brukes under en time om dagen.
Shared (delt): Vision EQ ForTwo skal ikke eies av enkeltpersoner, men deles av alle som har registrert seg for å benytte tjenesten. En stor fordel er at brukerne kan bestille henting hvor som helst innenfor en gyldig sone, og forlate pod’en der det måtte passe
Electric (elektrisk): Vision EQ ForTwo har selvsagt eldrift. Bakhjulene drives av en elmotor som henter energi fra et batteri med kapasitet på 30 kWt. Når pod’en ikke er på oppdrag finner den selv veien til nærmeste docking-stasjon for lading. Selvsagt med fornybar energi.
Det er ingen tvil om at vi må venne oss til løsninger som dette i årene fremover, så vi som liker å kjøre bil får kose oss med ratt, pedaler og motorlåt så lenge det tillates.